Det lillebitte, tyske bilmærke E.Go har for anden gang i sin tilværelse indgivet konkursbegæring. Sidst, det skete, var i april 2020.
Næsten præcis fire år efter sidste konkursbegæring står det lille, tyske bilmærke E.Go i den samme situation.
I begyndelsen af marts i år indgav bilmærket nemlig en konkursbegæring ved en tysk domstol i Aachen. Det med er bilmærket gået konkurs for bare anden gang i løbet af dets seks år lange historie.
Det skriver bilmærket selv i en pressemeddelse.
Konkurs er blot den seneste af en helt række nedture for E.Go, der i 2021 blev forladt af sin stifter Günther Schuh. Sammme år lykkedes det dog virksomheden at skaffe 30 millioner euro i yderligere finansering.
LÆS OGSÅ: Europæisk bilfabrik taber 52 millioner kroner om dagen
Men det har altså ikke være nok. I hvert fald er kassen her i begyndelsen af 2024 nu så gabende tom, at E.Go ikke kan betale sine regninger og andre gældsforpligeler.
Armbevægelserne var ellers store for det lille firma, der både planlage børsnotering og at ansatte yderligere 1.000 folk, så man kunne bygge op mod 30.000 biler om året.
Nu er fremtiden uvist og de mange penge kan være helt spildt, hvis ikke det lykkes E.Go at rejse sig igen. Det lille bilmærke er dog kun den seneste virksomhed i bilindustrien der er hårdt presset.
Alene i Tyskland forsøger flere firmaer – også af de helt store – at redde sig selv. Gearkasse-producenten ZF skal eksempelvis finde hele 44 milliarder danske kroner i besparelser. Læs mere om den sag her.
Hos ligeledes tyske Eissmann kæmper man ikke længere. Her er håndklædet kastet i ringen. Virksomheden, der lever af at producere interiør for bilmærker som Mercedes, BMW og Tesla, fortæller, at konkursen vil koste op mod 5.000 job.