Den 11. april i år indgav det lille, tidligere tyske bilmærke Isdera AG, der i 2016 blev solgt til en kinesisk investor, konkursbegæring ved distriktsdomstolen i Saarbrücken.
Det tyske kultmærke Isdera er gået konkurs. Firmaet bag Imperator 108i og Commendatore 112i indgav begæring efter mere end 42 år med meget få biler.
Det tyske luksusbilmærke Isdera er gået konkurs efter mere end 40 år i branchen. Firmaet, kendt for eksklusive biler som Imperator 108i og Commendatore 112i, har altid produceret biler i et meget lille antal.
Men nu er det altså blevet for småt til at forretningen oven vande. Det skriver avisen Bild.
Den 11. april indgav Isdera AG konkursbegæring ved distriktsdomstolen i Saarbrücken. Det markerer afslutningen på en æra for entusiaster og samlere af mærket.
Advokat Thomas Becker fra advokatfirmaet Thimmel og Partner er udpeget som foreløbig kurator. Ifølge Bild har Becker erfaring med den slags fra flere lignende sager.
Isdera står for “Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing”. Navnet afspejler firmaets fokus på ingeniørkunst og design.
Bilmærket blev grundlagt i 1982 af Ebert Schulz. Han var tidligere udvikler hos Porsche. Efter tiden i Zuffenhausen grundlagde han sit eget bilmærke i byen Leonberg. Senere flyttede Isdera til St. Ingbert i Saarland.
Eksklusive biler og høje priser
Isdera blev kendt for at skabe trendsættende design og førsteklasses teknik. Deres biler var resultatet af håndværk af høj kvalitet. Legendariske modeller tæller Imperator 108i og Commendatore 112i.
Imperator 108i blev kun produceret i 30 eksemplarer. Bilen kunne ifølge WirtschaftsWoche nå hastigheder op til 310 km/t. Den brugte modificerede ottecylindrede Mercedes-motorer med op til 410 hestekræfter.
Efter mærkets berømmelse dalede lidt sidst i 1980’erne, lancerede Isdera Commendatore 112i i 1993. Den havde også en Mercedes-motor, men nu en tolv-cylindret version med 620 hestekræfter.
Priserne for en Isdera lå typisk mellem 200.000 og 800.000 D-Mark afhængigt af model og udstyr. Det svarer til et sted mellem 740.000 og 3 millioner danske datids-kroner .
Trods de høje priser fortalte grundlægger Ebert Schulz for nogle år siden til WirtschaftsWoche, at han aldrig tjente penge på bilerne.
– Det var ren passion, sagde grundlæggeren-
Fremtiden for Isdera er usikker
På auktioner har Isderas modeller opnået meget høje priser. En Commendatore 112i blev for eksempel solgt for 1,2 millioner euro i 2021. Det svarer til omkring 8,9 millioner danske kroner.
I 2016 solgte Ebert Schulz sin virksomhed til Sinfonia Automotive AG. De nye ejere indgik et samarbejde med flere kinesiske partnere.
Sammen udviklede de en elektriske sportsvogn kaldet Commendatore GT.
Den nye satsning med Commendatore GT blev dog ikke den forventede succes. Siden da har der været meget stille i og omkring Isdera.
Det er endnu uklart, hvor mange medarbejdere der bliver berørt af konkursen. Det vides heller ikke, hvad de næste skridt bliver for resterne af firmaet.
Hverken selskabet selv eller kurator Thomas Becker har indtil videre kommenteret situationen over for medierne. Fremtiden for det ikoniske mærke er derfor uvis.
Hvis du er interesseret i unikke biler og specialbyggede køretøjer, kan du finde mange flere historier på Boosted.dk. Vi skriver løbende om udviklingen.
Også når det ender i konkurser eller kæmpe fyringsrunder. Isdera AG er nemlig langt fra det eneste bilmærke, som har knækket halsen på det seneste. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk