Den tyske dæk- og bilddele-producent Contiental AG står nu i så akut en krise, at måske skal et frasalg af en hel afdeling til.
Hvis ikke den administrerende direktør i Continental AG, Nikolai Setzer, snart får vendt udviklingen, vil der ikke være nogen fremtid for den gigantiske underleverandør i bilindustrien.
Så kontant er konklusionen i en 67 sider lang rapport, som analysefirmaet Bernstein netop har offentliggjort.
Det skriver Handelsblatt.
– Vi ser intet, der tyder på, at Continental vil spille en vigtig rolle inden for fremtidige vækstområder som automatiseret kørsel eller højtydende computere i biler.
LÆS OGSÅ: VW ville have 70.000 kr. af Hans – nu er regningen forsvundet
– Omkostningerne har været stigende i årevis uden fremgang i overskud pr. medarbejder, lyder det i analysen.
Det er da heller ikke længe siden, at Continental over for Financial Times medgav, at firmaet sandsynligvis ikke kan klare sig, hvis forretningen fortsætter med at se ud, som den gør nu.
Bestyrelsen i Continental AG overvejer at skille Automotive-delen fra resten af koncernen. Det oplyser koncernen i en pressemeddelelse.
Hvis automotive-delen, hvor man bl.a. udvikler software til styresystemer i biler og henter halvdelen af hele salget, skilles fra, vil Continental igen ‘kun’ producere dæk og dele til industrien generelt.
Det kan dog også ske, at Continental AG skiller sig af med Nikolai Setzer, som har været i virksomheden i forskellige roller siden 1997. Senest som administrerende direktør fra 1. december 2020.
Continental AG er ikke den eneste tyske virksomhed, der har set bedre dage i bilindustrien. Ligeledes tyske ZF, der lever af at fremstille gearkasser, har for nylig meddelt, at man skal spare et uhyggeligt stort milliardbeløb væk de kommende år. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her