Den tyske finansminister Christian Lindner advarer nu, om at bilindustrien står over for en nedsmeltning, hvis ikke emissionskravene lempes.
Tysklands finansminister vil fjerne de skrappere CO2-krav, som bilmærkerne i Europa skal leve op til allerede 1. januar 2025.
Hvis ikke kravene bliver lempet, står europæisk bilindustri nemlig over for noget nær en total nedsmeltning.
Det skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Ifølge avisen er finansministeren klar til at gå så langt, at han nu vil kræve de nye CO2-krav fjernet. Alt sammen fordi de øgede krav vil medføre kæmpebøder til flere tyske bilproducenter.
Faktisk er der kun to bilproducenter/koncerner, der vil kunne leve op til de nye emissionskrav fra EU’s side ved nytår. Det er Tesla og Volvos kinesiske ejer Geely. Alle andre står til milliardstore bøder.
LÆS OGSÅ: Endnu et bilmærke har officielt tilmeldt sig Le Mans
Bilmærkernes egen interesseorganisation ACEA advarer da også om, at situationen kan blive meget kaotisk og frem for alt meget dyr. Mest fordi bilisterne ikke køber elbiler i det antal, bilmærkerne havde regnet med.
En af de virksomheder, som kan få det rigtig svært under det nye EU-regime, er Volkswagen. For at undgå bøderne skal mærket øge sin andel af elbiler fra de nuværende 9,2 procent til hele 24,7 procent. Altså mere end en fordobling.
Samtidig er koncernen presset af faldende salgstal og en dybt forgældet økonomi. Faktisk skylder Volkswagen hele 3.200 milliarder kroner. Ifølge økonomidirektøren har koncernen to – måske tre – år til at vende udviklingen.
Krisen hos Volkswagen betyder også, at op mod 30.000 ansatte alene i Tyskland risikerer at miste jobbet. Men også hos BMW mærker man presset. München-virksomheden vil i lighed med Volkswagen have lov til at udlede mere CO2 fra 2025. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!