Annonce:

Tyske bilfabrikker kan sælges til Kina, siger VW

Volkswagen bekræfter nu åbnet, at man ser på, om de fabrikker mærket vil lukke, kan sælges til og føres videre af kinesiske bilmærker.

Volkswagen bekræfter, at de bilfabrikker, mærket planlægger at lukke i Tyskland, kan ende med at blive solgt til kinesiske bilmærker.

Kineserne kommer ind i billedet, fordi lukningerne eller frasalget af fabrikkerne er en del af en større spareplan, som Volkswagen skal hente milliarder af kroner på.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Tidligere har Audi, som er en del af Volkswagen-koncernen, meldt ud, at mærket i begyndelsen af 2025 lukker sin eneste fabrik i Belgien – nemlig den i Bruxelles. Lukningen betyder, at der kun er én bilfabrik tilbage i hele landet. Den sidder Volvo på.

Nu overvejer den tyske koncern at sælge yderligere bilfabrikker i Tyskland. Noget der ellers aldrig er sket før.

– Selvfølgelig kan det tænkes. Det ville sænke adgangsbarrieren for disse konkurrenter. Jeg tror på fri handel, siger Audis administrerende direktør, Gernot Döllner, i et interview til Financial Times.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Også Volkswagens økonomichef, David Powels, bekræfter, at det er en mulighed at sælge bilfabrikker til kinesiske bilproducenter.

– Vi er åbne for enhver diskussion om ethvert emne med enhver partner,” siger han til Financial Times.

– I en dynamisk verden skal du holde alle muligheder åbne.

Kinesiske bilmærker har indtil videre haft begrænset succes med at sælge biler i Europa. Mange af de kinesiskproducerede biler, der sælges i Europa, kommer fra mærker som Tesla, Volvo og Polestar, der ikke markedsfører sig som kinesiske.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Ved at etablere bilfabrikker i Europa kan kinesiske producenter bedre tilpasse bilerne til den europæiske efterspørgsel. Japanske og koreanske bilproducenter har længe produceret biler til det europæiske marked lokalt i Europa.

Nissan har eksempelvis en kæmpe fabrik i England. Men japanerne har allerede advaret, om at den engelske regerings krav til elbiler kan ende med at betyde et tab af tusindvis af arbejdspladser. Læs mere om det her.

Tilbage i Tyskland kan et frasalg af Volkswagen-fabrikkerne også være en måde, hvorpå de kinesiske mærker kan slippe for EU’s straftold. Den ekstra told er nemlig udelukkende rettet mod elbiler produceret i Kina.

Annonce:

Tolden rammer dog også Volkswagen-koncernen. Udbryder-mærket Cupra får nemlig bygget elbilen Tavascan på én af Volkswagens joint venture-samlebånd i netop Kina.

Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også