Hvem kører “længst på literen”? En benzinbil, en dieselbil, en plugin-hybrid med tomt batteri eller en elbil? Det tester tyske Auto, Motor und Sport
En opladningshybrid – også kaldet plugin-hybrid – er en bil med forbrændingsmotor, elmotor og et opladeligt batteri.
Biltypen kan køre længere strækninger på el og har et lavt forbrug og CO2-udslip på papiret, HVIS man ofte lader batteriet inden afgang. Men hvad så, hvis man ikke gør?
Mange er af den opfattelse, at en plugin-hybrid med “tomt batteri” bruger mere brændstof end den tilsvarende benzinbil, fordi plugin-hybriden slæber på et tungt batteri og typisk vejer 200-400 kg mere. Det skriver Bil Magasinet.
Antagelsen er, at det logisk set må give en dårligere brændstoføkonomi.
Plugin-hybriden kører længere på literen
En test fra det tyske bilmedie Auto Motor und Sport, der er anerkendt for sin testprocedure af biler, slår nu fast, at det ikke er tilfældet.
Bilens almindelige hybrid-funktion, hvor den automatisk opsamler og gemmer energi i batteriet fra nedbremsninger og nedkørsler, sikrer mere energi, end forbrændingsmotoren bruger på at slæbe den ekstra vægt.
Diesel kører længst på literen
I nummer 4/2022 har Auto Motor und Sport sammenlignet tre motorvarianter af Audi Q3 og dens 100 pct. eldrevne (og en bagatel større) søster Audi Q4 e-tron.
Bilerne er testet under identiske betingelser, temperaturer, afstande og kørselsmønstre, og plugin-hybriden er testet med “tomt batteri” ved afgang.
Testholdet kom tilbage med disse data:
Brændstofforbrug
Audi Q3 40 TDI 200 hk: 13,9 km/l
Audi Q3 45 TFSI 245 hk: 10,4 km/l
Audi Q3 45 TFSI e (plugin-hybrid) 245 hk: 13,3 km/l
Audi Q4 e-tron 40 204 hk, 29,5 kWh/100 km
Brændstofudgift
Hvis man sætter benzinprisen til 14 kr./l, diesel til 13 kr./l og el til 2,50 kr./kWh, kan man beregne følgende “brændstofudgift” for 100 km:
Audi Q3 40 TDI 200 hk: 93,60 kr.
Audi Q3 45 TFSI 245 hk: 134,40 kr.
Audi Q3 45 TFSI e 245 hk uden opladninger: 105,00 kr.
Audi Q3 45 TFSI e 245 hk med opladninger: 78,90 kr.*
Audi Q4 e-tron 40 204 hk: 73,75 kr.
* Ved test hos AMS, hvor der blev ladet efter et princip svarende til realistisk brug, hvor cirka 2/3 af kørslen foretages på el. Forbrug: 47,6 km/l + 19,8 kWh/100 km.
Plugin-hybrid kører længere på literen end benzin
Konklusionen er, at plugin-hybriden med tomt batteri kører længere på literen end den tilsvarende benzindrevne bil på trods af en mervægt på 220 kg.
Den køreklare vægt (bilens tørvægt + 90 pct. fyldt brændstoftank + væsker + fører på 75 kg) er 1.595 kg for den testede benzinbil og 1.815 kg for plugin-hybriden.
Kilde: Auto, Motor und Sport, 4/2022