Tysklands kansler Olaf Scholz krævede under et besøg på Fords fabrik i Køln i denne uge, at alle europæiske yder nødhjælp til elbilen.
Tysklands kansler Olaf Scholz har opfordret til, at alle europæiske lande straks bidrager med nødhjælp til elbiler.
Ifølge Scholz er en koordineret indsats på tværs af Europa nødvendig for at støtte den pressede bilindustri og sikre arbejdspladser.
Bilindustrien i Tyskland, som er en af landets vigtigste sektorer, oplever i øjeblikket store udfordringer. Over 10.000 arbejdspladser er i fare, og situationen har allerede fået alvorlige konsekvenser for enkelte virksomheder.
Blandt andet har Ford annonceret planer om at nedlægge cirka 4.000 stillinger i Europa inden udgangen af 2027, hvilket understreger omfanget af den aktuelle krise.
Under et besøg tirsdag på Fords fabrik i Köln udtrykte Olaf Scholz sin bekymring og opfordrede til handling. Besøget fandt sted efter, at Fords virksomhedsråd havde opfordret politikere til at komme med klare signaler for at styrke elbilernes position i Europa.
Scholz fulgte op på denne opfordring ved at påpege behovet for mere omfattende tiltag for at støtte overgangen til elbiler.
– I den forbindelse har vi brug for salgsfremmende tiltag, der virker på tværs af Europa, sagde kansleren ifølge Handelsblatt.
Ford har allerede truffet beslutningen om at indstille produktionen af flere af deres traditionelle modeller som Mondeo og Fiesta. Focus-modellen ventes også at blive udfaset inden for en meget overskuelig fremtid. Helt konkret i begyndelsen af 2025.
Bilmærkernes strategi har været at fremme overgangen til biler med ledning ved først at bygge de meget dyre modeller. Men det har vist svært at overbevise mange europæiske bilister om, at elbiler skal være dyre.
Den manglende opbakning fra forbrugerne har forstærket krisen for producenten og skabt behov for nødhjælp, mener den tyske kansler.
Olaf Scholz understregede under sit besøg, at en løsning kræver handling fra alle EU-lande. Han fremhævede vigtigheden af et samlet europæisk fokus på støtteordninger og initiativer, der kan fremme salget af elbiler og lette overgangen til en grønnere bilindustri.
Uden en sådan indsats risikerer både arbejdspladser og Tysklands rolle som ledende aktør i bilindustrien at komme under yderligere pres, lød det under besøget.
Fabrikken, som Scholz besøgte, er i øvrigt et helt konkret eksempel på et arbejdsplads i forhold. Ford i USA har allerede barberet størstedelen af den europæiske ledelsen væk, og det er siden kommet frem, at mærket vil give sig i kast med tusindvis af fyringer. Læs mere om det her.