Trods modsatrettede meldinger i sidste måned har Tyskland nu sagt, at man vil støtte EU’s forslag om at forbryde nye benzin-og dieselbiler fra 2035.
Endnu er det bare snak. Men det kan meget hurtigt blive til virklighed. Under klimatopmødet COP26 i Glasgow, Skotland, undlod Tyskland at skrive under på en hensigtserklæring om udfasning af biler med forbrændingsmotor fra 2035.
Men nu har piben fået en anden lyd. Det skriver Automotive News Europe. Mediet citerer dog samtidig landets miljøminiister Steffi Lemke for at sige, at Tyskland støtter udviklingen af syntetisk brændstof – det såkaldte e-fuel. Alligevel skal forbrændingsmotoren være fortid.
– Det betyder i sidste ende, at forbrændingsmotorer til biler og varevogne vil blive udfaset fra 2035, sagde Lemke til journalister i Bruxelles, før hun tog diskussionen op med sine kolleger i Bruxelles i sidste uge.
Miljøministerens udmelding står i skrap kontrast til Tysklands transportminister Volker Wissings melding for mindre end en måned siden. På et ganske vist uformelt møde med sine europæiske ministerkolleger fik Wissing nemlig sagt, at Tyskland ikke længere ville forbyde forbrændingsmotoren. I stedet lagde han op til en neutralitet, når det gælder udviklingen i bilindustrien.
Om forbudet fra EU så rent faktisk bliver til noget, er en anden snak. Italien kæmpe eksempelvis stadig for, at bilproducenter som Ferrari og Lamborghini skal være undtaget fra et eventuelt forbud mod forbrændingsmotoren.