I Tyskland har det såkaldte forbundsråd banet vejen for to nye diesel. Det kan skubbe højkvalitetsbenzin med bare 5 procent bioethanol af markedet.
I Tyskland kommer der nu både HVO- og GTL-diesel på markedet. Brændstofferne er ikke lavet på råolie og anses generelt for at være mere miljøvenlige end konventionel diesel.
Men det kan betyde, at tyskerne må sige farvel til benzin med E5-mærkningen. I Danmark er den slags forbundet med benzin af den højest mulige kvalitet.
I Tyskland kalder man benzintypen superbenzin, men for at gøre plads til de nye dieselvarianter, får landets tankstationer nu lov til at fjerne E5-benzinen.
Det skriver Autobild.
LÆS OGSÅ: Sådan snyder værksteder bilisterne, siger mekaniker
E5 betyder sådan set bare, at benzin består af fem procent bioethanol. Den højere E10-blanding har været et lovkrav fra EU siden 2018. Men den højt ydende E5-benzin er altså stadig tilladt.
De fleste biler kan uden problemer køre på E10-benzinen. Men der er visse tilfælde – også på to hjul for motorcyklernes vedkommende – hvor E10-benzinen ikke er en mulighed.
Alligevel vil det ifølge Autobild betyde, at flere og flere tankstationer i Tyskland vil udfase E5-benzinen. Der vil dog stadig være et alternativ til E10-benzinen, nemlig den endnu dyrere oktan 98 – den tyskerne kalder Super Plus.
Bilister, der er i tvivl om, hvorvidt deres bil kan køre på E10-benzin, kan som regel finde svaret i servicebogen.
Generelt er alle benzinbiler, som er bygget efter den 1. januar 2011, dog klare til at bruge E10-benzin uden problemer. Er man som bilejer alligevel i tvivl, har Drivkraft Danmark udarbejdet en liste over E10-kompatible biler.