I Tyskland har det sรฅkaldte forbundsrรฅd banet vejen for to nye diesel. Det kan skubbe hรธjkvalitetsbenzin med bare 5 procent bioethanol af markedet.
I Tyskland kommer der nu bรฅde HVO- og GTL-diesel pรฅ markedet. Brรฆndstofferne er ikke lavet pรฅ rรฅolie og anses generelt for at vรฆre mere miljรธvenlige end konventionel diesel.
Men det kan betyde, at tyskerne mรฅ sige farvel til benzin med E5-mรฆrkningen. I Danmark er den slags forbundet med benzin af den hรธjest mulige kvalitet.
I Tyskland kalder man benzintypen superbenzin, men for at gรธre plads til de nye dieselvarianter, fรฅr landets tankstationer nu lov til at fjerne E5-benzinen.
Det skriver Autobild.
LรS OGSร : Sรฅdan snyder vรฆrksteder bilisterne, siger mekaniker
E5 betyder sรฅdan set bare, at benzin bestรฅr af fem procent bioethanol. Den hรธjere E10-blanding har vรฆret et lovkrav fra EU siden 2018. Men den hรธjt ydende E5-benzin er altsรฅ stadig tilladt.
De fleste biler kan uden problemer kรธre pรฅ E10-benzinen. Men der er visse tilfรฆlde โ ogsรฅ pรฅ to hjul for motorcyklernes vedkommende โ hvor E10-benzinen ikke er en mulighed.
Alligevel vil det ifรธlge Autobild betyde, at flere og flere tankstationer i Tyskland vil udfase E5-benzinen. Der vil dog stadig vรฆre et alternativ til E10-benzinen, nemlig den endnu dyrere oktan 98 โ den tyskerne kalder Super Plus.
Bilister, der er i tvivl om, hvorvidt deres bil kan kรธre pรฅ E10-benzin, kan som regel finde svaret i servicebogen.
Generelt er alle benzinbiler, som er bygget efter den 1. januar 2011, dog klare til at bruge E10-benzin uden problemer. Er man som bilejer alligevel i tvivl, har Drivkraft Danmark udarbejdet en liste over E10-kompatible biler.
Lรฆs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk