I stedet ser landets transportminister nu et potientiale i synetisk brændstof.
Tyskland siger nu “nein” til EU-Kommissionens forslag om at stoppe salget af nye diesel- og benzinbiler fra midten af det næste årti. Det fortalte landets mening transportminister Volker Wissing fornyelig på uformelt møde i Frankrig med ministre fra andre europæiske lande. Det skriver Motor1.com.
– Vi ønsker at tillade forbrændingsmotoren også efter 2035, citeret Motor ministeren for at sige. Der er dog én meget vigtig detalje. For Tyskland vil kun være med, hvis forbrændingsmotorene efter 2035 kører på syntetisk brændstof.
EU skal være teknologisk neutral
Allerede nu vil mange forbrændingsmotorer kunne køre på syntetisk benzin, og det har den tyske transportminister altså ikke noget problem med. Bare ‘man kan opnå en reduktion i udledningen af Co2’. Den tyske minister er derfor sikker på ‘at der kan findes en løsning, som sikrer, at biler ikke tankes med fossilt brændsel’.
Ifølge Volker Wissing ‘kan vi ikke kun regne med el- og brintbiler i fremtiden’. Man bliver, siger ministeren, nødt til at være teknologisk neutrale’. Ifølge ministeren skal man desuden skrive sig bag øret, at der slet ikke er elbiler nok. I hvert fald ikke lige nu. Og derfor er man også nødt til at se på og efter andre løsninger.
Så sent som i går fortalte Audi, at deres dieseldrevne V6-motorer nu kan køre HVO-diesel. Et brændstof der reducerer Co2-udledningen med 70 til 95 procent.
Tyskerne står ikke alene
Og det ser ud til, at Tyskland ikke står alene med den holdning. Også Italiens mininister for økologisk omstilling, Roberto Cingolani, fortalte fornyelig, at ‘bilens fremtid ‘ikke bare kan være fuldt ud elektrisk’. I stedet, mener italianerne, bør man arbejde hen mod ‘ultra moderne hybridbiler’ for at få Co2-udledningen ned.
I september sidste år meddelte den italienske regering desuden, at man lå i forhandlinger med EU-kommissionen. Forhandlinger, som hvis italianerne får deres vilje, vil undtage supebils-producenter som Ferrari og Lamborghini for kommende emissionskrav.
Det skal i øvrigt bemærkes, at EU fortsat ikke har besluttet at forbryde forbrændingsmotoren. Forslaget ligger stadig på forhandlingsbordet.