Annonce:

Tyskland vil fritage bilmærkerne for EU’s bøder

Allerede fra 1. januar 2025 vil EU straffe bilmærker, hvis produktion ikke holder sig under en ny C02-grænse. Men nu vil Tyskland fritage virksomhederne for de samme bøder.

Annonce:

Tyskland arbejder på at fritage bilproducenter fra EU’s emissionsbøder. Politikerne ønsker, at producenter, der ikke opfylder de fastsatte emissionskrav, skal slippe for de økonomiske sanktioner, som EU ellers har fastlagt.

Fra næste år vil EU’s emissionsregler blive skærpet. Hvis bilproducenterne ikke når de fastsatte mål, står de til at skulle betale bøder, der kan løbe op i milliarder af euro.

Samtidig peger analyser på, at mange forbrugere fortsat foretrækker biler med forbrændingsmotorer fremfor elbiler, hvilket lægger pres på bilbranchen. For at imødekomme udfordringen foreslår Tysklands regering en mere fleksibel tilgang.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Kansler Olaf Scholz fra de tyske socialdemokrater og erhvervsminister Robert Habeck fra De Grønne har henvendt sig til EU-Kommissionen med et forslag om at undgå sanktioner for bilproducenter, der senere lever op til målene.

Ifølge regeringen bør der skabes en overgangsordning, hvor bilproducenter, som i 2026 og 2027 overstiger de forventede salgstal for elbiler, fritages for bøder.

LÆS OGSÅ: Audi vil have patent på elbiler der kører i vand


– Jeg mener, at der ikke skal være sanktioner for tyske og europæiske bilselskaber, der ikke fuldt ud opfylder deres kuldioxidmål. Pengene skal blive i virksomhederne for at modernisere branchen, siger kansleren ifølge N-TV.

Tallene viser, at flere bilproducenter er udfordret. Blandt dem er Volkswagen og Ford særligt pressede i forhold til deres nuværende emissionskvoter. En mulighed for at undgå bøder er at danne emissionspuljer med andre virksomheder, en strategi som flere allerede har taget i brug.

Baggrunden for initiativet er delvist politisk. Med udsigt til valg i februar er der behov for at samle opbakning fra vælgerne. Regeringen har desuden været præget af intern uro, herunder en regeringskrise i november, hvor kansleren afskedigede finansministeren. I dette lys forsøger politikerne at finde løsninger, der både tilgodeser industrien og vælgerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også