Tysklands regering er ikke klar til betingelsesløst at støtte EU’s planer om at forbyde nye benzin, diesel og gasbiler helt fra 2035.
Som det er nu, bliver EU’s ønske om en fremtiden uden fossilbiler ikke til noget. Tyskerne vil nemlig ikke være med. Det har vi her på Boosted skrevet om flere gang før. Ligesom flere danske og internationale medier har dækket sagen i EU.
Men nu åbner Tysklands regering for, at det måske alligevel kan være slut for fossilbilen i 2035, som EU vil have det. Altså næsten. For hvis tyskerne skal stemme for et forbud mod diesel og benzin, skal EU landende være klar til at acceptere alternative brændstoffer. Det skriver Automotive News.
Fossilbiler skal altså stadig være helt ok, hvis de kører på eksempelvis syntetisk benzin. Det er Porsche og Siemens blandt andet ved at fremstille på en fabrik i Chile. I første omgang dog kun til mærkets egne racerbiler. Anlægget, som allerede er taget i brug, skal dog så tidligt som i 2024 producere mindst 55 millioner liter brændstof.
Og for bare et par måneder siden åbnede Porsche pengepungen og investerede yderligere 75 millioner euro – over en halv milliard danske kroner – i teknologien.
Tyskerne er ikke alene
Det lader dog til, at der er noget uro internt i den tyske regering. Eller i hvert fald uenighed. For bare et par dage siden sagde landets finansminister Christian Lindner, at Tyskland ikke vil støtte et forbud mod fossilbilen.
De nye toner kommer ikke fra Lindner selv, men fra hans ministerkollega i miljøministeriet Steffi Lemke. Tyskland er dog ikke helt alene. Lederne i Italien, Portugal, Slovakiet, Bulgarien og Rumænien har alle sagt, at de minium vil have skubbet et forbud mod fossilbiler fem år frem. Altså til 2040.