Tyskerne skal ikke kun have mulighed for at hælde gammel madolie på deres dieselbiler. Bilisterne skal kunne tanke det på landets tankstationer.
Tyskerne har allerede – ligesom danskerne – mulighed for at tanke diesel lavet på naturgas i stedet for råolie. Det såkaldte GTL-diesel.
Det skriver Auto Motor und Sport.
Men nu vil den tyske regering gå endnu længere. Fra april bliver det således lovligt – og dermed muligt – at tanke HVO-diesel.
Altså syntetisk diesel lavet på eksempelvis gammel madolie eller spildprodukter. Eksempelvis animalsk fedt eller fiskeolie fra affaldsfisk.
LÆS OGSÅ: Bilmærket Fisker sætter hele sin produktion i stå
Det gode ved den syntetiske diesel er, at den rent ud sagt er bedre end diesel lavet på almindelig råolie. I hvert fald når det kommer til miljøbelastningen.
Fra fremstilling til forbrug er der en CO2-reduktion på op til 90 procent, når det kommer til HVO-diesel, i forhold til almindeligt råoliebaseret diesel.
Derudover mindsker HVO-diesel udledningen af en række skadelige stoffer – herunder NOx-partikler – med op til 30 procent. Det skriver det danske energiselskab OK.
I Danmark har vi siden 2019 kunnet tanke HVO-diesel. Men det er altså først nu, at tyskerne hopper med på vognen.
Samtidig vil tyskerne også tillade XTL-diesel, der er en anden form for syntetisk diesel. Den er lavet på eksempelvis paraffinolie.
Tilbage i Tyskland forventer landets miljøministerium, at omkring fem procent af alle landets 14.500 tankstationer til at begynde med vil tilbyde dieselbilisterne HVO-diesel. Så en kæmpe udbredelse er der altså ikke tale om. Ikke engang landsdækkende.
I princippet vil de fleste dieselbiler uden problemer kunne køre på syntetisk diesel. Men er man i tvivl, er det bedst at tjekke med bilmærkernes forskrifter og godkendelser først.