Tyskerne skal ikke kun have mulighed for at hรฆlde gammel madolie pรฅ deres dieselbiler. Bilisterne skal kunne tanke det pรฅ landets tankstationer.
Tyskerne har allerede โ ligesom danskerne โ mulighed for at tanke diesel lavet pรฅ naturgas i stedet for rรฅolie. Det sรฅkaldte GTL-diesel.
Det skriver Auto Motor und Sport.
Men nu vil den tyske regering gรฅ endnu lรฆngere. Fra april bliver det sรฅledes lovligt โ og dermed muligt โ at tanke HVO-diesel.
Altsรฅ syntetisk diesel lavet pรฅ eksempelvis gammel madolie eller spildprodukter. Eksempelvis animalsk fedt eller fiskeolie fra affaldsfisk.
LรS OGSร : Bilmรฆrket Fisker sรฆtter hele sin produktion i stรฅ
Det gode ved den syntetiske diesel er, at den rent ud sagt er bedre end diesel lavet pรฅ almindelig rรฅolie. I hvert fald nรฅr det kommer til miljรธbelastningen.
Fra fremstilling til forbrug er der en CO2-reduktion pรฅ op til 90 procent, nรฅr det kommer til HVO-diesel, i forhold til almindeligt rรฅoliebaseret diesel.
Derudover mindsker HVO-diesel udledningen af en rรฆkke skadelige stoffer โ herunder NOx-partikler โ med op til 30 procent. Det skriver det danske energiselskab OK.
I Danmark har vi siden 2019 kunnet tanke HVO-diesel. Men det er altsรฅ fรธrst nu, at tyskerne hopper med pรฅ vognen.
Samtidig vil tyskerne ogsรฅ tillade XTL-diesel, der er en anden form for syntetisk diesel. Den er lavet pรฅ eksempelvis paraffinolie.
Tilbage i Tyskland forventer landets miljรธministerium, at omkring fem procent af alle landets 14.500 tankstationer til at begynde med vil tilbyde dieselbilisterne HVO-diesel. Sรฅ en kรฆmpe udbredelse er der altsรฅ ikke tale om. Ikke engang landsdรฆkkende.
I princippet vil de fleste dieselbiler uden problemer kunne kรธre pรฅ syntetisk diesel. Men er man i tvivl, er det bedst at tjekke med bilmรฆrkernes forskrifter og godkendelser fรธrst.
Lรฆs flere nyheder fra og om bilindustrien lige her!
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: