Udviklingen i bilindustrien går så stærkt, at nogle bilmærker ikke kan følge med. Situationen har skabt hele bilkirkegårde, særligt i Kina.
Nogle har benægtet, at de skulle være der. Andre har hele tiden holdt fast. Men nu kan det amerikanske medie Wall Street Journal dokumentere det.
For ja, der findes massive bilkirkegårde i Kina. Områder der er fyldt til bristepunktet med ofte kun lettere brugte elbiler, som altså ikke kan bruges længere.
– Byen Hangzhou er fyldt med elbilkirkegårde som denne. Daterede elbiler er blevet efterladt her i de senere år.
– Den kinesiske regering har pumpet penge ind i denne sektor, og teknologien har udviklet sig meget hurtigt, hvilket også betyder, at ældre modeller meget hurtigt bliver forældede, siger Wall Street Journals journalist Yoko Kubota.
LÆS OGSÅ: 20-årig anholdt – gemte 22 fotofælder under sin seng
Det er måske ikke så meget de parkerede elbiler der bekymrer i Vesten. Men det gør Kinas forhold til landets bilindustri generelt.
– Kina har hele økosystemet. De har batterierne, lithium, hele værdikæden er overvejende kinesisk. Så i sidste ende vil Kina vinde, siger Vivek Vaidya, der er markedsanalytiker hos finansfirmaet Frost & Sullivan.
Tilbage i april dokumenterede en tysk rapport, at de kinesiske bilmærker har fået statstøtte i årevis. En støtte som blandt andet EU ser som ulovlig. Alene BYD, der mener at være blevet blåstemplet i Danmark, fik i 2022 over 16 milliarder kroner i støtte fra det kinesiske diktatur.
Selvom EU endnu ikke har gjort noget ved truslen om at indføre told – og det med tilbagevirkende kraft på elbiler, har et land som USA allerede gjort det.
Tidligere på måneden forhøjede præsident Joe Bidens regering tolden på kinesiske biler til samlet set 100 procent. Noget der har fået Kinas regering til at varsle gengældelse.
Og netop truslen om et gengældelsesangreb har fået flere tyske bilmærker til at advare EU mod at indføre den foreslåede straftold. Flere europæiske mærker har nemlig så store forretninger i Kina, at de ikke vil have råd til at miste dem i en handelskrig.
På den anden side er europæiske havne allerede propfyldt med elbiler fra Kina som ingen rigtig vil kendes ved, eller som ikke kan komme videre. Alene på havnen i Esbjerg står der i øjeblikket omkring 4.000 biler, som ikke kan komme videre derfra.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!