Elbiler brænder heldigvis sjældent. Men når det sker, kan bilerne forvandle sig til de rene dødsfælder. Nu advarer vejhjælpsmandskab mod netop det.
Udbrændte elbiler kan være dødsfælder, og nu advarer vejhjælpsfolk om den store fare ved at håndtere dem.
En hybridbil, der havde været udbrændt i flere dage, skulle for nylig bjærges i Borås, Sverige. På trods af, at branden var slukket, var der stadig risiko for bilen ville selvantænde.
Lignende tilfælde er blevet rapporteret, bl.a. i Umeå, hvor en elbil brød i brand flere dage efter, at branden egentlig var blevet slukket.
– Det havde været rart, hvis en myndighed havde grebet ind og sagt, at det er en kæmpe fare. Hvis den antænder igen, sker det så hurtigt, at man kun kan løbe og må forlade alt, fortæller Richard Holtemark der arbejder med vejhjælp til Carup.
Elbiler, der har været i brand, kan være særligt uforudsigelige. Holtemark og hans kolleger har oplevet flere tilfælde, hvor tilsyneladende slukkede elbiler pludselig bryder i brand igen.
Det gælder især biler, hvor batterierne har været udsat for vand eller høj varme. Selv når batteriet ser ødelagt ud, kan der stadig være reststrøm, som udgør en risiko.
– Selvom de ser helt udbrændte ud, og batteriet er gennemblødt, er der stadig strøm tilbage.
– Vi har kun beskyttelseshandsker, men ikke meget mere, og vi har ikke fået nogen træning i, hvordan vi skal håndtere det, siger Holtemark.
Vejhjælpsfolkene mener, at det nuværende system ikke er tilstrækkeligt til at håndtere problemet. Når brandvæsnet forlader stedet efter at have slukket branden, overlades opgaven med at fjerne bilen til vejhjælpen. Dette medfører betydelig risiko for dem, der udfører arbejdet.
– Det bedste ville være, hvis beredskabet havde nogle ressourcer til at tage sig af udbrændte elbiler.
– Men når det handler om en brændende elbil, så går de, og vi står tilbage med resterne, siger Holtemark.
I takt med at elbiler og hybridbiler bliver mere udbredte, stiger antallet af hændelser med udbrændte batterier.
Ifølge vejhjælpsfolkene burde ansvaret for disse køretøjer ligge hos myndigheder eller forsikringsselskaber. Men der er modstand mod at tage spørgsmålet op.
– Nogle forsikringsselskaber vil slet ikke forholde sig til problemet, selvom det kan blive ekstremt dyrt, hvis noget går galt,” advarer Holtemark.
Situationen kræver handling, da risikoen for alvorlige hændelser kun bliver større, hvis ingen tager ansvar for håndteringen af brændte elbiler.
Det er ikke kun selve brændende der er forbundet med store omkostninger. Det er også rasende dyrt at skaffe en udbrændt elbiler af vejen. I hvert fald hvis det skal gøres ordentlig. Og indtil videre er der ingen som vil betale regningen. Heller ikke herhjemme. Læs mere om det her.