Annonce:

Udbrændte Tesla-batterier koster 40.000 kroner hver gang

Hvergang et udbrændt Tesla-batteri skal bortskaffes, er det forbundet med en stor regning. Og det er ikke meget anderledes for andre mærker.

Annonce:

Det koster en formue, når en udbrændt elbil skal bortskaffes. Bare håndteringen af batteriet i en udbrændt Tesla løber op i 40.000 kroner.

Det fortæller Nordjysk Autoophug til motor-magasinet.

Ifølge mediet står der lige nu mindst ti udbrændte elbiler, som ‘samler støv’, ude hos de forskellige autoophuggere. Alt sammen fordi der ikke er nogen forretning i at hugge bilen op.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det koster nemlig formuer at bortskaffe bilerne på korrekt vis. Og det er en regning, som ingen i branchen indtil videre har villet sluge.

– Batterierne kan ikke sælges, for ingen vil have dem i den tilstand, og vi ender derfor med regningen for at komme af med dem, siger indehaver af Nordjysk Autoophug, Karsten Holst, til mediet.

LÆS OGSÅ: Formel 1-kører frygter kun Kevin Magnussen


En ting er, hvad det koster at ‘miljøbehandle’ de udbrændte elbiler korrekt, noget andet er de ressourcer, brande i elbiler koster samfundet.

Tidligere i år kunne Boosted fortælle, at der gik tæt på 190.000 liter vand til, da brandvæsnet i Californien slukkede et eksemplar af lastbilen Tesla Semi.

Historier som denne er desværre ikke enestående. I december 2023 måtte andre brandfolk bruge over 123.000 liter vand på at slukke flammerne i en anden Tesla.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Og i september måned i år kunne en svensk ophugger fortælle, at en ellers udbrændt elbil begyndte at brænde igen efter en uge. Læs mere om det her.

Heldigvis viser gentagne undersøgelser, at brande i elbiler hører til sjældenhederne. Det gør dog ikke frygten mindre. I Grækenland har man allerede taget konsekvensen. Elbiler med mere end 40 procent strøm på batterierne må ikke køre ombord på nogle færger overhovedet.

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også