Hvergang et udbrændt Tesla-batteri skal bortskaffes, er det forbundet med en stor regning. Og det er ikke meget anderledes for andre mærker.
Det koster en formue, når en udbrændt elbil skal bortskaffes. Bare håndteringen af batteriet i en udbrændt Tesla løber op i 40.000 kroner.
Det fortæller Nordjysk Autoophug til motor-magasinet.
Ifølge mediet står der lige nu mindst ti udbrændte elbiler, som ‘samler støv’, ude hos de forskellige autoophuggere. Alt sammen fordi der ikke er nogen forretning i at hugge bilen op.
Det koster nemlig formuer at bortskaffe bilerne på korrekt vis. Og det er en regning, som ingen i branchen indtil videre har villet sluge.
– Batterierne kan ikke sælges, for ingen vil have dem i den tilstand, og vi ender derfor med regningen for at komme af med dem, siger indehaver af Nordjysk Autoophug, Karsten Holst, til mediet.
LÆS OGSÅ: Formel 1-kører frygter kun Kevin Magnussen
En ting er, hvad det koster at ‘miljøbehandle’ de udbrændte elbiler korrekt, noget andet er de ressourcer, brande i elbiler koster samfundet.
Tidligere i år kunne Boosted fortælle, at der gik tæt på 190.000 liter vand til, da brandvæsnet i Californien slukkede et eksemplar af lastbilen Tesla Semi.
Historier som denne er desværre ikke enestående. I december 2023 måtte andre brandfolk bruge over 123.000 liter vand på at slukke flammerne i en anden Tesla.
Og i september måned i år kunne en svensk ophugger fortælle, at en ellers udbrændt elbil begyndte at brænde igen efter en uge. Læs mere om det her.
Heldigvis viser gentagne undersøgelser, at brande i elbiler hører til sjældenhederne. Det gør dog ikke frygten mindre. I Grækenland har man allerede taget konsekvensen. Elbiler med mere end 40 procent strøm på batterierne må ikke køre ombord på nogle færger overhovedet.