Den blev flere gange kåret som ‘Årets Motor’. Men siden har det vist sig, at især tandremmen på en række Stellantis’ PureTech-motor giver fatale fejl. Nu får kunder i Tyskland 10 års garanti.
Den problematiske PureTech-motor fra Stellantis-koncernen udløser nu en 10 år lang garanti i Tyskland. Motoren, en trecylindret benzinmotor med en tandrem i oliebad, er blevet anvendt i en række modeller fra Peugeot, Opel og Citroën.
Puretech-motoren, der findes i 1,0- og 1,2-liters versioner, blev i en periode fremhævet for sin kombination af økonomi og relative ‘overskud’.
Designet af PureTech-motoren har imidlertid vist sig at have en betydelig svaghed. Motoren anvender en tandrem, der kører i olie, et design der også findes i Fords Ecoboost-motor.
Erfaringer viser, at begge disse motortyper har en tendens til udvikle fejl, ofte relateret til problemer med tandremmen.
Det skriver tyske Auto Motor und Sport.
Selv med regelmæssig vedligeholdelse kan tandremmen i Puretech-motoren få utilstrækkelig smøring i oliebadet. Noget der kan føre til alvorlige motorproblemer. Herunder i værste fald et totalt motorhaveri. Udskiftning af tandremmen er desuden en bekostelig affære.
Stellantis har i de nyere generationer af Puretech-motoren udskiftet tandremmen med en mere robust tandkæde.
For ejere af ældre modeller med den problematiske tandrem tilbyder Stellantis nu en forlænget garanti på 10 år eller 175.000 kilometer. Men under strenge vilkår. Bl.a. skal service være overholdt til punkt og prikke.
For at lette processen for berørte kunder har Stellantis lanceret en hjemmeside, hvor bilejere kan indsende garantikrav og dokumentation online. Tjenesten er i første omgang tilgængelig i Frankrig og Spanien.
Men den vil snart også være at finde og få i Tyskland. Det vides ikke, om ordeningen nu eller på et senere tidspunkt udvides til Danmark.
Den udvidede garanti er et skridt i den rigtige retning for at imødekomme de problemer, som ejere af biler med Puretech-motoren har oplevet. Det er dog værd at bemærke, at garantien kun dækker specifikke problemer relateret til tandremmen.
Forbrugere, der overvejer at købe en bil med en PureTech-motor, bør undersøge motorens historik og eventuelle garantibetingelser grundigt.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at selvom en bil er dækket af en garanti, kan der stadig være omkostninger forbundet med reparationer. Det er derfor altid en god idé at have en dialog med forhandleren om, hvad garantien præcist dækker.
Boosted har før skrevet om den problematiske PureTech-motor. Sådan en lå der nemlig i Eva Johannesens Citroën C1. Importøren i Danmark ville da heller ikke hjælpe Eva, da tandremmen ødelagde motoren i hendes bil. Læs mere om den sag her.