Annonce:

Ukendt bilmærke med statstøtte vil slås mod Tesla

Der er blevet bygget millioner af biler i Tyrkiet. Landets egne bilmærker er det dog småt med. Nu går et nyt efter Teslas kunder.

Annonce:

Togg siger dig måske ikke noget.

Men navnet dækker over en tyrkisk bilproducent med statsstøtte i ryggen. Mærket, der blev grundlagt for bare 5 år siden, mener sig nu klar til at konkurrere med Tesla.

Lige nu har tyrkerne dog kun én model på programmet. Nemlig SUV’en T10X. Det selvom Togg, der er en sammentrækning af ‘Turkey’s Automobile Joint Venture Group’, i januar præsenterede en sedan kaldet T10F.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

En bil som tyrkerne i lighed med T10X har hyret Pininfarina SpA, der i dag er ejet indiske Mahindra, til at designe.

LÆS OGSÅ: 17-årig må ikke køre bil efter knallert-tur på 68 meter

Det er dog ikke mange biler, Togg har formået at sælge. Alligevel kan mærket allerede nu kalde sig det største i Tyrkiet. I hvert fald når det kommer til elbiler.

Men her skal der heller ikke så meget til. Salget af elbiler går meget langsomt i Tyrkiet. Faktisk udgjorde elbiler bare 6,1 procent af nybilsslaget i første kvartal. Og derfor kan Togg lægge sig i spidsen med bare 4.145 biler.

Det skriver Daily Sabah.

Læs mere efter videoen:

Til sammenligning udgjorde elbiler ifølge De Danske Bilimportører 41 procent af markedet herhjemme i samme periode.

Togg siger selv, at de vil til Europa i løbet af 2024. Men ved indgangen til april var der stadig ikke forlydender om præcis hvornår eller hvordan.

Den tyrkiske regering støtter aktivt Togg. Regeringen med præsident Erdogan har blandt andet garanteret, at det offentlige vil købe 30.000 biler af mærket inden 2035.

Læs mere efter annoncen:

Desuden har Tyrkiets regering sænket bilmærkets skattebetaling og givet det lån med lave omkostningerne. Jorden, som Toggs fabrik ligger på, har mærket også fået stillet gratis til rådighed.

Den massive statsstøtte kan dog blive et gevaldigt problem for Toggs planer om en europæisk lancering. I hvert fald hvis EU håndhæver samme regelsæt, som de kinesiske bilmærker lige nu trues med. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også