Tesla er stadig størst. Altså på årsbasis. For i fjerde kvartal af 2023 solgte kinesiske BYD faktisk flere elbiler.
De begyndte som skamløse kopier af især tyske mærker. Faktisk kopierede BYD slet og ret BMW’s logo.
Men i dag er der ingen, der er større end det kinesiske mærke. I hvert fald ikke når det kommer til salget af elbiler. Det viser netop offentliggjorde salgstal fra det sidste kvartal i 2023.
For selvom Tesla på årsbasis stadig sælger flest elbiler – knap 1,8 millioner styk – følger BYD lige efter med 1,6 millioner elbiler.
Og BYD overhalede altså Tesla i sidste kvartal af 2023. Kineserne solgte 526.409 elbiler i perioden. Og trods en stigning på 11 procent i forhold til tredje kvartal til i alt 484.507 var det altså ikke helt nok for Tesla.
LÆS OGSÅ: Bilforhandler smider bilmærker helt ud af landsdel
Herhjemme er BYD ikke rigtig noget, danskerne har taget til sig. I det hele taget har kinesiske mærker det svært på de danske landeveje. Tallene viser dog, at der er én enkelt undtagelse. Læs mere om det her.
Meget apropos elbilerne foreslår Dansk Industri nu en model for nye bilafgifter, som også vil ramme elbil-ejerne.
– Når afgiften primært ligger på bilkøbet som i dag, ændrer vi ikke vores vaner, siger direktør i DI Transport, Karsten Lauitzen, der vil tvinge danskerne ud i en ny afgift. Læs mere her.