For nylig smadrede Euro NCAP biler fra to kinamærker i sikkerhedens navn. Resultatet var en deciderede udmygelse for Volvo.
Et ellers ukendt kinesisk bilmærke har overgået Volvo EX30 i sikkerhedstest.
I den seneste crashtest fra Euro NCAP opnåede Deepal S07 fra Changan Auto bedre resultater end det kina-ejede svenske mærke.
Det er bemærkelsesværdigt, da Volvo traditionelt er kendt for sine høje sikkerhedsstandarder. Ligesom mærket hellere end gerne blære sig med et højt niveau af sikkerhed i bilerne.
Changan Auto, der står bag Deepal S07, er relativt ny på det europæiske marked. Mærket har dog opnået en femstjernet vurdering i Euro NCAP-testene med højere procentsatser for både fører- og passagerbeskyttelse end Volvo EX30.
Deepal S07 scorede eksempelvis 95 procent for førersikkerhed. Mens Volvo måtte nøjes med 88 procent. Når det kommer til børns sikkerhed i bilen, opnåede Deepal 87 procent. Altså mod Volvoens 85 procent.
LÆS OGSÅ: Danmarks-demokrat vil fjerne afgift på veteranbiler – “Det koster 60 millioner kr.’
Volvo EX30 opnåede også fem stjerner. Men flere kritiske punkter trak alligevel vurderingen ned. Ifølge rapporten fra Europ NCAP er beskyttelsen af brystet hos bagsædepassagerer kun moderat i en frontalkollision i Volvoen.
Og ved en sidekollision mod en pæl blev brystbeskyttelsen vurderet som svag. På trods af de forhold klarede Volvo sig bedre end Deepal i tyverisikring og fodgængergenkendelse.
– Vi bemærker, at mange bilproducenter fortsat tager deres sikkerhedsforpligtelser alvorligt. Det forbedrer trafiksikkerheden, integrerer avanceret teknologi og prioriterer beskyttelsen af trafikanterne, siger Michiel van Ratingen fra Euro NCAP.
Changan Auto, som har samarbejdet med Huawei og distribueres af Stellantis i Europa, forsøger at overbevise markedet om, at kinesiske biler kan konkurrere på sikkerhed.
Deepals succes kan være et tegn på, at denne strategi virker. Men det er endnu uvist, hvordan europæiske forbrugere vil reagere.
Andre resultater fra Euro NCAP-testen inkluderede Renaults modeller der skuffede. Renault 5, der var med i opløbet til Årets Bil i Europa, mistede én stjerne og endte med fire i lighed med søstermodellen Alpine 290. Læs mere om det her.
Samlet set viser testen, at nye aktører som Changan udfordrer etablerede mærker som Volvo, hvilket understreger den stigende konkurrence inden for elbilmarkedet i Europa.
Changan Auto meddelte tilbage i oktober, at man planlagde en europæisk lancering. Den lancering blev dog efter få dage udskudt på ubestemt tid. Læs mere om det her.