Elbilerne har ikke helt så meget fart på, som man måske skulle tro. Det afslører den seneste optælling.
Herhjemme så interesseorganisationen FDM, som i øvrigt får heftig kritik i disse dage, at bilisterne underlægges norske tilstande.
Altså en situation, hvor mellem 80 og 90 procent af alle nye biler udelukkende kører på strøm. Men de nyeste tal viser, at der er meget langt til det mål.
I hvert fald når man kigger på EU-landenes bilpark som helhed. For selvom der kom 12,1 procent flere nye biler ud på de europæiske veje i EU i januar måned, halter elbilerne stadig gevaldigt efter.
Det afslører tal fra en sammenslutning af europæiske bilproducenter kaldet ACEA.
LÆS OGSÅ: Bilmærke fyrer chef og lukker næsten ned i Danmark
Både nye diesel- og benzinbiler solgte i den første måned af 2024 bedre end elbilen. Faktisk må elbilen tage til takke med 10,9 procent af markedet.
Til sammenligning købte europæerne i 13,4 procent af tilfældene nye dieselbiler i januar måned, mens benzinbilerne sad på 35,2 procent.
Dieselbilerne var, selvom de stadig overhaler elbilerne salgsmæssigt, faktisk den eneste biltype, der gik tilbage, på nær lige et i Tyskland.
Meget apropos Tyskland styrtdykkede antallet af nye elbiler i Tyskland i januar med hele 55 procent. Og tendensen er fortsat ind i februar. Læs mere om det her.
Brintbilerne – og andre energityper – udgør så forsvindende lidt af den europæiske bilpark, at de næsten ikke er værd at nævne. Og dog.
For flere bilmærker nægter at slippe tanken om dem. BMW tester teknologien af i en række store SUV’er.
Og Toyota hælder mere eller mindre brint direkte på forbrændingsmotorer. Japanerne mener nemlig ikke, at elbilen kan klare sig alene.
Faktisk mener mærket ikke, at elbilen vil få mere end 30 procent af markedet. Derfor skal der flere og andre teknologier til. Her er forbrændingsmotoren stadig i spil.
Tilbage i Tyskland tager en kæmpe underleverandør i bilindustrien lige nu fat på, at EU er nødt til helt at skrotte et planlagt forbud mod forbrændingsmotoren fra 2035. Læs mere om det her.