Annonce:

Undersøgelse: 40 % af danskerne er tvivl, om elbiler gavner miljøet

Ifølge en ny undersøgelse hælder hver fjerde bilejer ikke nødvendigvis til, at bilernes CO2-udledning bør reduceres. Samtidig mener størstedelen, at den grønne omstilling er politikernes ansvar, og mange er i tvivl, om elbiler er bedre for miljøet end benzinbiler.

Annonce:

Mens vedtagelsen af de nye bilafgifter endelig giver potentielle elbilister vished om, hvad de skal betale i registreringsafgift, viser en undersøgelse, som analysefirmaet Nemanalyse har udarbejdet for Nielsen Car Group, der driver bilhusene Bjarne Nielsen A/S og Bilernes Hus, hvor bred opbakningen til elbilerne og reduktion af CO2-udledningen er.

Spørgeundersøgelsen er besvaret af godt 2700 af Nielsen Car Groups kunder. Her placerer hver fjerde bilejer sig i den nedre halvdel, når de skal vurdere vigtigheden af reduktion af CO2-udledningen på en skala fra et til ti. Samtidig mener syv ud af ti, at det er politikernes ansvar, at der sker en omstilling fra fossile brændstoffer til el.

– Undersøgelsen viser jo, at langt de fleste bilejere ikke nødvendigvis ser det som deres eget ansvar at fremme den grønne omstilling af biltransporten. Derfor er det vigtigt, at der nu er ro om afgifterne for el- og plug-in hybrid-biler som dermed kan være med til at bakke op om omstillingen. Samtidig viser de mange nye elektriske modeller, at bilproducenterne endelig er klar med biler, der kan honorere danskernes behov, når det kommer til rækkevidde, størrelse og driftssikkerhed, siger Bjarne Nielsen, der er direktør i Nielsen Car Group.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Skeptiske og forvirrede bilejere

I undersøgelsen svarer seks ud af ti bilejere, at de vil vælge en elbil eller plug-in-hybrid-bil ved næste bilkøb. Samme andel mener samtidig, at elbiler belaster klimaet mindre end konventionelle benzin- og dieselbiler. Med andre ord er der fortsat fire ud af ti danskerne som er skeptiske i forhold til om elbiler er bedre for miljøet end moderne brændstofbiler. Netop den skepsis møder man også ude i bilhusene.

– Vi møder mange kunder, som er i tvivl om, hvorvidt en elbil nu også er det mest klimavenlige valg på både den korte og lange bane. Det er forståeligt nok, for det er et kompliceret regnestykke, hvornår batteriet rent klimamæssigt har betalt sig hjem, men jo mere der udvikles på området og jo flere elbiler der sælges, des mere bæredygtig bliver produktionen også. Så vi mener ikke, der er nogen grund til at lade sig afskrække, siger salgschef Carsten Furman hos Bjarne Nielsen i Køge.


66 procent af de adspurgte i en ny undersøgelse forventer, at teknologien udvikles i de kommende år, hvilket afholder dem fra at anskaffe en el-/hybridbil nu og her. Foto: PR.

Bilejerne vil omstilling, men det skal give mening

Undersøgelsen viser også, at det faktisk kun er fire ud af ti bilejere, der hælder til, at en elbil er billigere at eje og køre i end en benzin- eller dieselbil. Her skal mange variabler som kørselsbehov, serviceomkostninger og anskaffelsespris tages med i regnestykket, men ifølge Bjarne Nielsen gør statslige refusionsordninger på strøm og muligheden for en variabel strømpris – og dermed billig strøm om natten – det også mere økonomisk favorabelt at køre i en elbil i dag.

Mens hver fjerde altså tvivler på, at reduktion af CO2 fra persontransport er vejen frem, så mener syv ud af ti også, at det er vigtigt, at vi hver især gør noget for at reducere CO2-udledningen fra biltransporten. Så selv om mange bilejere mener, at ansvaret påhviler politikerne, er langt størstedelen også klar til selv at bidrage.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– For os er det vigtigste, at valget af bil giver mening i forhold til den enkelte kundes kørselsbehov. Elbiler er ikke det optimale for alle endnu, men der er ingen tvivl om, hvilken retning vi bevæger os i. Der kommer flere ladestandere, og pris og rækkevidde bliver spiselig for flere og flere af de kunder, som gerne vil træffe et grønnere valg, siger Bjarne Nielsen.

Resultater fra undersøgelsen

  • 75 procent mener, at vi skal reducere CO2-udledningen fra persontransport.
  • 75 procent mener, at det generelt er vigtigt, at vi reducerer CO2-udledningen i Danmark.
  • 70 procent mener, at det er vigtigt, at vi hver især gør noget for at reducere CO2-udledningen fra biltransporten.
  • 69 procent mener, at det er politikernes ansvar, at der sker en omstilling fra fossile brændstoffer til el.
  • 59 procent mener, at elbiler belaster klimaet mindre end konventionelle benzin- og dieselbiler.
  • 55 procent mener, at hybridbiler belaster klimaet mindre end konventionelle benzin- og dieselbiler.
  • 76 procent mener, at hybridbiler er en overgangsløsning, indtil elbilers rækkevidde per opladning øges.
  • 44 procent mener, at det er billigere at eje og køre i en elbil i forhold til en benzin/dieselbil
  • 66 procent forventer, at teknologien udvikles i de kommende år, hvilket afholder dem fra at anskaffe en el-/hybridbil nu og her.
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også