Den adaptive fartpilot er lige så hadet som den er elsket. Men nu viser en ny undersøgelse, at den faktisk er skyld i flere ulykker.
Det skulle gøre livet lettere for bilisterne. Men nu viser en ny, hollandsk undersøgelse, at den adaptive fartpilot er skyld i flere ulykker.
Det skriver Science Direct.
Forklaringen er dog relativt simpel. For mange bilister stoler ganske enkelt for meget på bilens systemer. Herunder den adaptive fartpilot.
Og når bilisterne undlader at gribe ind over i åbenlyst farlige situationer opstår ulykkerne. Desværre sker dengang slags igen og igen.
Boosted har flere gange fortalt, om hvordan især Tesla-ejere er tilbøjelige til at stole for meget på teknikken i deres biler. Det har bl.a. kostet en motorcyklist livet. Læs mere om det her.
Den hollandske undersøgelse består af data indsamlet fra 28 assistentssystemer. Lige fra det mere simple som dæktryksmåling over blindvinkelassistenten til den adaptive fartpilot. Og ifølge hollænderne er der ingen tvivl, om funktionen ligefrem forhøjer risikoen for ulykker i trafikken.
Og den adaptive fartpilot er faktisk den eneste funktion, sjovt nok sammen med den helt almindelige fartpilot, der ligefrem øger risikoen, for at bilisterne klasker sammen i trafikken.
Den almindelige fartpilot var dog værst med en forhøjelse af risikoen for uheld med hele 12 procent. Den adaptive slags forhøjede ‘kun’ risikoen for uheld med 1,8 procent.
Bilisterne overlader ganske enkelt for meget til bilen, når de tror, at den kører af sig selv. Hvad værre er, fastslår hollænderne også, at det bestemt ikke er alle adaptive systemer der er lige gode til at se og bremse ned for forhindrer på vejen.
Ligesom det heller ikke er alle biler med en adaptiv fartpilot, der er udstyret med en automatisk nødbremse.
Næsten lige så nye tal som dem fra Holland viser dog også, at hver tredje bilist faktisk slår fartpiloten fra. Læs mere om det her.
Der er dog nogle funktioner, som bilister hverken kan eller må slå fra. I hvert fald ikke permanent. Eksempelvis blev en fartbegrænser, der hyler op, så snart farten er bare én kilometer i timen over det tilladte, obligatorisk i alle nye biler fra juli 2024. Funktionen kan slås fra. Men det skal ske manuelt, hvergang bilen startes.
Læs flere artikler efter annoncerne: