Hvis bilerne kommer fra Kina, skal de være ekstremt billige, før bilisterne gider at smide penge efter dem. Det viser en ny undersøgelse.
En undersøgelse blandt europæiske bilkøbere viser, at mange er skeptiske over for elbiler fra Kina. Dog vil et flertal overveje at købe en kinesisk elbil, hvis prisen er tilstrækkelig lav.
De europæiske bilmærker bør af samme grund være særdeles på vagt over for konkurrencen fra Kina, lyder det fra dataanalysefirmaet Escalent, som har gennemført undersøgelsen.
Undersøgelsen spurgte ind til potentielle bilkøberes holdning i Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og England.
Resultaterne viser, at forventningen om lavere priser på kinesiske elbiler er udbredt. 72 procent af de adspurgte forventer, at kinesiske biler skal være billigere end alt andet.
Unge bilkøbere er generelt mere positive over for kinesiske elbiler. Aldersgruppen op til 35 år mener, at kinesiske biler bør være mindst 10 procent billigere end konkurrerende mærker for at være attraktive.
Omkring en tredjedel af de adspurgte ville overveje at købe en kinesisk elbil, hvis prisen var 11-20 procent lavere end det generelle prisniveau. Dog er der også en betydelig andel, der ikke er interesseret, uanset prisen.
Resultaterne tyder på, at prisen er en afgørende faktor for, om forbrugerne vil overveje kinesiske elbiler. Det er dog ikke sikkert, at kinesiske producenter kan tilbyde priser, der er så lave som foreslået i undersøgelsen.
På den anden side har Boosted allerede fortalt, at et mærke som BYD skruer prisen gevaldigt op i Europa. I hvert fald når det kommer til de samme biler hjemme i Kina. Læs mere om det her.
Andre resultater fra undersøgelsen viser at:
- Interessen for kinesiske biler er størst i Spanien og Italien.
- Kendskabet til kinesiske bilmærker som MG og BYD er stigende.
- Yngre bilkøbere kender mest til mærker som Xiaomi, Nio og Chery, mens ældre generationer oftere kender MG og BYD.
- BYD har oplevet en positiv udvikling. Sandsynligvis på grund af markedsføring.
Undersøgelsen viser, at der er et potentiale for kinesiske elbiler på det europæiske marked, men at prisen er en afgørende faktor. Samtidig er der en vis skepsis blandt forbrugerne som producenterne skal overvinde.
Læs flere artikler efter annoncerne: