Er den moderne dieselbil miljøvenlig? Det tyder tal fra tyske ADAC på
Det tyske svar på FDM, ADAC, har kørt en lang række tests på nye dieselbiler, hvis motorer alle lever op til Euro6-normen. Og resultatet er klart – måske endda noget overraskende.
Efter den nye WLTP-standard, der måler bilers brændstofkomiske formåen, udleder moderne dieselbiler langt mindre NOX-partikler, end de egentlig må. De officielle grænser er 168 milligram pr. kørt kilometer for en dieselbil og 60 milligram for en benzinbil.
Men tyskerne fandt, at en lang række biler er et godt stykke under den grænse. Fx udleder Mercedes C220d slet ingen NOx-partikler, mens en BMW 520d kan nøjes med beskedne 1 mg pr. kilometer. Det samme gør den nyeste Opel Astra.
Mens Citroen Berlingo BlueHDI synder med “hele” 7 mg pr. kørte kilometer, det skriver Drivetribe.
Den mest svinende bil i testen – en Honda Civic 1.6 i-DTEC – udledte 101 mg pr. kørt kilometer.
En dansk test – udført af teknologisk institut for Peugeot – kommer til en ligende konklusion. Her holdt man to 308-modeller op mod hinanden. En med diesel og en med benzinmotor. Testen viste, at førstnævnte bil, dieselen, udledte 25 milligram. Mens benzinenbilen klarede det med 11 mg pr. km.