Vintervejret har i den grad ramt den nordlige halvkugle. En ny undersøgelse udpeger de elbiler som har det værst ved frysepunktet og derunder.
Alle biler lider i minusgrader. I hvert fald når vi ser på rækkevidden. Men for elbiler er kulden en mere mærkbar fjende. Ifølge en ny undersøgelse fra Recurrent taber visse elbiler helt op til 35 procent af deres rækkevidde i det kolde vejr.
Værst står det til for Chevrolet Bolt. Her suger kuldegrader 32 procent af rækkevidden. Vinter er i undersøgelsen sat til temperaturer på 0 graders celcius eller derunder.
Men den lille Bolt er bestemt ikke den eneste elbil der ikke bryder sig om koldt vejr. Ford har heller ikke noget at prale af i Mustang Mach-E. Her gør lave temperaturer nemlig køb på 30 procent af den lovede rækkevidde. Nogenlunde det samme sker for Volkswagen ID.4.
Fords problem med rækkevidden i vintervejr er da heller ikke noget nyt. Heller ikke herhjemme. Tilbage i januar fortalte en række danske elbil-ejere Jyllands-Posten, om hvordan kulden åd rækkevidden i deres biler. Mach E-ejeren Mads Tjærby fortalte dengang, at den tabte rækkevidde kom bag på ham.
– Der var 20 grader og sensommer, da vi fik bilen i starten af september, og selv om rækkevidden begyndte at falde i efteråret, så var det overraskende, at den er så følsom over for kulde, siger han til avisen.
Bedst og værst i kulden
De biler, som i undersøgelsen klarede sig bedst, kommer lidt forskellige steder fra. For selvom VAG-gruppen med ID.4 ikke er særlig godt repræsenteret i kulden, går det straks bedre for Audi e-tron. Her spiser frysepunktet og derunder 8 procent af batteriet.
Men for Jaguar i-Pace går det faktisk endnu bedre. Den britisk-indiske crossover klarer en køretur i minusgrader med et tab på bare 3 procent af rækkevidden. Teslas modeller taber mellem 15 og 19 procent af rækkevidden, mens eksempelvis BMW i3 må ‘aflevere’ næsten et kvart batteri til kluden.
En e-Golf fra VW går det ikke meget bedre for. Bilen taber 23 procent af rækkevidden, når det er koldt.