Det er en fejlagtig antagelse, at veteranbilerne gør voldsom skade. Faktisk er de, fordi de kører så få kilometer året, bedre end elbilerne.
En undersøgelse viser, at veteranbiler kan være mindre skadelige for miljøet end elbiler, når man tager højde for CO2-udledningen under produktionen.
Undersøgelsen, der er lavet af forsikringsselskabet Footman & James, viser, at en veteranbil i Storbritannien i gennemsnit udleder 563 kilo CO2 årligt, når den køres 1.900 kilometer.
Til sammenligning udleder en moderne elbil som Polestar 2 ifølge producenten selv 26 tons CO2 under fremstillingen. Dette tal svarer til 46 års kørsel i en veteranbil.
Selvom moderne biler udleder mindre CO2 under kørslen, er produktionen af elbiler en betydelig kilde til CO2-udledning. En Volkswagen Golf udleder eksempelvis 6,8 tons CO2 under produktionen.
– Det er let for en at antage, at klassiske biler er mere skadelige blot på grund af deres ældre og mindre effektive motorer.
– Men dataene i denne rapport afviser den teori,” siger David Bond, administrerende direktør i Footman James.
Han påpeger, at det handler om, hvordan bilerne vedligeholdes og bruges.
– Det er klart, at selvom nye moderne og elektriske biler kan fungere bedre for planeten i hverdagen, er problemet, hvor stor en påvirkning deres produktion forårsager, siger David Bond.
Undersøgelsen viser, at veteranbiler, der køres begrænset, kan have et mindre CO2-aftryk end elbiler, når man tager højde for produktionsfasen.
Bilfabrikanterne arbejder dog på at reducere CO2-udledningen under produktionen. Polestar har eksempelvis et mål om at producere CO2-neutrale biler fra 2030.
Indtil da kan ejere af veteranbiler måske finde en smule trøst i, at deres klassikere ikke nødvendigvis er den største CO2-synder. Alligevel har den danske stat besluttet at gøre veteranbilerne meget dyrere at eje. Læs mere om det her.
Det er dog vigtigt at huske, at undersøgelsen kun tager højde for CO2-udledningen og ikke andre skadelige emissioner fra bilerne.