Toyotas egne ingeniørere kan godt pakke sammen. Skal man have noget ud af en Yaris GR, går turen til Australien.
Med 261 hestekræfter fra fabrikken kan Toyota prale af at have verdens mest potente 3-cylindret motor på programmet.
Men den lille GR Yaris, som motoren ligger i, kan mere. Meget mere for nu at være helt præcis. Faktisk ydmyger den beskedne japaner biler som den helt nye Aston Martin DB12.
Altså når først den har været i hænderne på Powertune Australia. Den kommer nemlig retur med vanvittige 740,9 hestekræfter. Det skriver tuneren selv i et opslag på Facebook.
For at sætte den præstationen lidt i perspektiv er det næsten 61 hestekræfter mere end den DB12-topmodel, Aston Martin netop har præsenteret omverden for.
LÆS OGSÅ: Politiet beslaglægger 7 biler – over 100 bilister sigtet i forbindelse med DHB
Toyota underdriver meget
Bilen, altså Toyota’en, tilhører i øvrigt en af Australiens rigeste mænd. Peter Freedman har skabt sin formue på “Røde”-brandet, som nok er mest kendt for mikrofon-udstyr.
Sagt på en anden måde burde der så rigeligt være råd til både større Bosch-indsprøjtningsdyser, en Garret G30 770-turbolader og MoTec-motorstyring.
Og selvom motorstyringen efter sigende er ‘plug and play’, har det nok krævet en del arbejdstimer at få den hidsige japaner til at køre. Interessant er det dog, at australierne ikke piller ret meget ved indmaden i motoren.
Stempler, krumtapaksel og plejlstænger forbliver urørt. Der er meget mere potentiale i den lille 3-cylindrede, end Toyota giver udtryk for.