Annonce:

Unik Nissan på lynvisit i Danmark: Se galleriet og få detaljerne her

Med teknik fra ikonet GT-R og plads som i en X-Trail varmer Nissan op til succes med den kommende crossover-elbil, Ariya. Bilen var på besøg i Danmark, og Boosted var inviteret med.

Annonce:

De kalder den for den ultimative crossover, der kombinerer Nissans spidskompetencer. Altså en kombination af det bedste fra elbilen Leaf, crossoveren Qashqai og den legendariske GT-R.

Det er i hvert fald opskriften på den kommende el-SUV fra Nissan ved navn Ariya. Bilen kan slet ikke købes endnu, og der findes kun ganske få og håndbyggede versioner i verden lige nu. Den ene var i Danmark forleden, og vi fik lov at pille lidt ved bilen. Hvis vi altså sørgede for IKKE at ridse den. Så efter at have afmonteret vinterjakken, gik vi ombord.

Masser af plads og lækkerier
Ariya er udvendigt på størrelse med den super populære Qashqai, men indvendigt føles den niveauet over – måske som i en X-Trail. Men det er ikke kun størrelsen, der er øget i forhold til Qashqai. Det er kvalitet og lækkerhed også. Både udenfor, hvor du oplever detaljer som lysende Nissan-logo, japansk Kumiko-mønster og masser af fræk LED – men også i kabinen er der tænkt masser af nye tanker.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Den fremviste model var dog så ny, at den faktisk ikke var bygget helt færdig endnu. Så et par detaljer kunne vi ikke teste, men det overordnede indtryk er, at Ariya er et stort skridt op i forhold til de nuværende Nissan-modeller. Du får et super minimalistisk instrumentpanel med to store 12,3″ skærme, som du kan swipe frem og tilbage mellem hinanden. Og så er detaljer som el-justerbar midterkonsol, intelligent bagspejl med skærm, headup-display og skjulte betjeningsknapper med haptisk feedback super fedt fundet på.

GT-R, priser og rækkevidde
Og så var der noget med GT-R? Ja, Ariya kan fås med e-4ORCE firehjulstræk, der har sine rødder i GT-R-modellen. Nissan lover, at det skulle kunne mærkes, og at den store crossover kommer til at køre helt fantastisk. Det glæder vi os til at prøve.

Nissan Ariya kommer i to batteri-varianter. 63 kWh eller 87 kWh. Det giver en effekt på mellem 218 hk/300 Nm og 394 hk/600 Nm, hvilket gør den store bil til en semi-hurtig sag. 0-100 km/t kan klares på helt ned til 5,1 sekunder.


Nu kommer vi til det. Rækkevidden! Det helt afgørende element på netop elbiler. Nissan lover en rækkevidde på mellem 340 km og 500 km (WLTP) med den store batteripakke. Og ladning med op til 130 kW. Det giver 300 km på bare 30 minutter. Og det er bestemt godkendt. Og i hvert fald meget, meget bedre end f.eks. den lidt billigere (og mindre) konkurrent Mazda MX-30, der ikke kan klare meget mere end en tur til bageren og tilbage igen, før den skal hygge sig med et ladestik.

Priserne kendes ikke endeligt endnu, men Nissan fortæller, at den billigste version kommer til at koste i omegnen af 370.000 kr. og den dyreste lige under 500.000 kr.

Læs mere hos Nissan her!

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Herunder kan du se galleriet fra vores dag med Nissan Ariya:

Nissan Ariya i Danmark
Foto: Ania Gregersen, Nissan
Nissan Ariya i Danmark
Foto: Ania Gregersen, Nissan
Nissan Ariya i Danmark
Foto: Ania Gregersen, Nissan
Nissan Ariya i Danmark
Foto: Ania Gregersen, Nissan
Nissan Ariya i Danmark
Foto: Ania Gregersen, Nissan
Nissan Ariya i Danmark
Foto: Ania Gregersen, Nissan
Nissan Ariya i Danmark
Foto: Ania Gregersen, Nissan
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også