Den amerikanske senator Elissa Slotkin vil nu give landets handelsministerium magt til forbyde kinesiske biler. Og selvom bilerne allerede står til blive forbudt.
Senator Elissa Slotkin vil give USA’s handelsministerium magt til at forbyde kinesiske biler og dele af hensyn til national sikkerhed og data.
Senator Elissa Slotkin fremsatte 10. april et lovforslag i USA. Forslaget handler om kinesiske biler og truslen, som senatoren mener, at bilen udgør mod nationens sikkerhed.
Lovforslaget hedder Connected Vehicle National Secretary Review Act. Det skal give USA’s handelsministerium mere magt. Ministeriet skal kunne forbyde import af opkoblede køretøjer.
Det skriver CBS News.
Forbuddet kan træde i kraft, hvis bilerne udgør en sikkerhedsrisiko. Det gælder også for enkeltedele til biler fra Kina.
Elissa Slotkin er tidligere CIA-medarbejder og Pentagon-embedsmand. Hun har længe arbejdet med sager om kinesiske køretøjer. Hun mener, at et forbud er nødvendigt, fordi især de kinesiske elbiler indsamler data om bilisterne.
Og det frygt står hun faktisk ikke alene med. En svensk professor i cybersikkerheds advarede sidste år mod at fortælle hemmeligheder i Volvoer, fordi mærket er ejet af kinesiske Geely. Læs mere om det her.
Slotkin ser en trussel mod USA og amerikanerne. Hun peger på data om personer og infrastruktur. Michigans bilindustri er også i fare, mener hun.
Lovens fokus og baggrunden for den
Lovforslaget fokuserer ikke på alle biler bygget i Kina. Biler fra f.eks. Ford, der produceres i Kina, er ikke hovedmålet. Fokus er på varer fra kinesiske firmaer med bånd til landets regering.
Forslaget ses i lyset af handelspolitikken mellem USA og Kina. Det bygger videre på tidligere handlinger. Både Biden- og Trump-administrationerne har undersøgt trusler fra kinesiske produkter.
Slotkin fremsatte et lignende lovforslag i 2024. Dengang var hun medlem af Repræsentanternes Hus i USA. Hendes arbejde med emnet er altså ikke nyt.
I øjeblikket sælger kinesiske bilproducenter ingen biler i USA. Mærker som BYD og SAIC er ikke til stede på det amerikanske marked. Nye toldsatser gør det endnu mindre sandsynligt.
Nogle mener, lovforslaget er unødvendigt. Det skyldes, at der ikke er kinesiske biler på markedet. Toldmurene er allerede høje.
Markedet for elbiler i USA og fremtiden
Lovforslaget får måske begrænset praktisk betydning nu. Der er ingen direkte import at stoppe. Det ses som en forebyggende foranstaltning.
Debatten om dataindsamling fortsætter. Modargumentet er, at Kina kan skaffe data på andre måder. Biler er ikke den eneste vej til information.
Situationen betyder, at amerikanske forbrugere går glip af produkter. Nogle kinesiske biler ses som gode alternativer. De er dog ikke tilgængelige i USA på grund af handelspolitikken.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk