Efter 40 år er det slut med V8-motor i Toyota Land Cruiser. Australien er det sidste marked, som udfaser den store 4,5-liters dieselhakker.
Det hele handler om downsizing, når Toyota efter 40 år siger farvel til V8-motoren i Land Cruiser. Australierne er de sidste, der må give slip.
For mens vi herhjemme ikke har set skyggen af en V8-motoriseret Land Cruiser meget længe, har Toyota holdt den store dieselmotor i live i andre lande.
Men det er altså slut nu. Ordrebøgerne i Australien er lukket som de sidste i Land Cruiser-modellens historie. Selv peger Toyota på, at ‘ændrede lovgivning’ har taget livet af motoren.
Det skriver Car Expert.
LÆS OGSÅ: Salget styrtdykker – tankstationer fjerner særlig benzin
Faktisk har det forholdt sig sådan længe. Det er nemlig allerede to år siden, at den australske importør lukkede ordrebogen. Det er dog først nu, at de sidste eksemplarer af Land Cruiser med V8-motor er leveret.
Helt kønsløs er Land Cruiser dog ikke blevet. Toyota tilbyder nemlig stadig sine kunder en manuel gearkasse. Ja, du læste rigtigt. Det er en bil fra 2024 med tre pedaler.
Den 2,8-liters dieselmotor, som Toyota udstyrer den nye Land Cruiser med, kan nemlig også kobles til fem-trins manuel gearkasse. Om det bliver en mulighed i Danmark, vides ikke.
Men der er omvendt ingen tvivl om, at den store bil er en god forretning for japanerne. Allerede 30 minutter efter, at den tyske importør åbnede for salget i december sidste år, måtte man melde alt udsolgt. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her