Porsche tager også V8-motoren med sig ind i det næste årti, men nye krav betyder, at den bliver en mere afdæmpet oplevelse.
Porsche ved, at deres nuværende 4-liters V8-motor vil kunne leve op til de kommende Euro 7-emissionskrav.
Politisk nøl og forhandlinger betyder desuden, at tyskerne får ekstra tid til at udvikle den. For selvom de kommende emissionskrav er vedtaget, skal de ikke gælde før i 2027, som det ellers var planen.
I stedet er bilmærkernes deadline for at leve op til det kommende regelsæt, der ikke er meget anderledes end de nuværende Euro 6-regler, skubbet til 2030.
Og nu bekræfter Porsches Thomas Freimuth, der har ansvaret for Panamera-modellen, at V8-motoren overlever og tages med ind i det nye årti.
LÆS OGSÅ: Ny lov har givet danske bilister 10.000 bøder på 6 måneder
Det skriver australske Car Sales.
– Vi ved, at denne motor er klar til Euro 7-reglerne. Det er ikke noget problem.
– Vi er nødt til at tilføje lidt flere dele. Men de er allerede under udvikling, så vi er klar med en V8-motor, der lever op til Euro 7-reglementet.
At Porsche tager V8-motoren med ind i 2030’erne, betyder dog ikke, at tyskerne vil bygge ret mange biler med otte cylindre meget længere. Det har de faktisk allerede gjort meget klart.
I sidste måned kom det frem, at Porsche forventer, at 80 procent af hele nybilssalget udgøres af elbiler allerede i 2030.
Når det så er sagt, har flere af konkurrenterne på det seneste haft meget travlt med at trække i land, når det kommer til elbiler.
Eksempelvis erkender Mercedes nu, at ‘det vil tage år, før elbilen kan konkurrere med fossilbilen’. Andre mærker bakker helt ud af målsætningen om kun at bygge elbiler. Læs mere om det her.