Ankenævn for Biler har afgjort, at et værksted må til lommerne og betale en bilejer erstatning for en forkert olie.
Ankenævn for Biler har besluttet, at et værksted ikke kan bevise, at en forkert olie var årsagen til en række problemer, som en Opel-ejer har haft med sin Crossland X 1.2T fra 2017.
Bilen, som havde kørt 70.000 kilometer, da den blev indleveret til service, fik heldt en ikke godkendt olie på.
Og problemer med en smuldret tandrem, der opstod cirka 5.000 kilometer efter det udførte service, kan værkstedet ikke bevise ikke var den forkerte olies skyld, mener nævnet.
Derfor skal værkstedet nu betale en erstatning på 10.000 kr. til Opelens ejer. Den efterfølgende nødvendige reperation af bilen har dog været langt dyrere end det.
LÆS OGSÅ: Rasmus står med kæmpe-regning for en død Fiesta – Ford i Danmark vil IKKE hjælpe
Motor-magasinet skriver, at Opel-ejeren måtte betale 20.000 kr. for at få renset motoren for ‘smulder’ fra tandremmen.
Bl.a. fordi automatgearkassen måtte afmonteres, så en pakdåse bag svinghjul og bundkar kunne skiftes.
Den sagkyndige, som har set på sagen, gjorde det klart, at lige den motortype er kendt for tandremsproblemer. Noget Opel også har anerkendt med efterfølgende servicebulletiner.
Bulletiner som understreger vigtigheden af at fylde den korrekte olie på. I hvert fald i tilfælde af sager, hvor en eventuel kulance fra Opels side kunne komme på tale.