Bilindustriens svar på coronapandemien er manglen på microchips – og den rammer nu især Porsche, Volkswagen og Audi.
Nu er VAG-gruppen selvfølgelig meget større end lige de tre nævnte mærker, men det er især her, man mærker til den globale mangel på mikrochips. Faktisk er ingen af mærkerne sikrer på, at de kan skaffe nye, når lagerbeholdningerne af mikrochips slipper op.
Derfor forudser VAG-gruppen et særdeles svært tredje kvartal af 2021, det skriver Drivetribe.
VAG-gruppens finansdirektør Alexander Seitz fortæller til mediet, at bil-giganten forventer ‘et meget svært kvartal når det kommer til forsyningskæden’.
Omvendt har året 2021 hidtil budt på indtjeningsrekorder for et mærke som Porsche – ligesom man har løftet sløret for modeller som den faceliftede Macan og den helt nye elbil Taycan Cross Turismo. Rekord-stor indtjening holder dog ikke bekymringerne fra døren i Stuttgart, hvor man nu leder efter en løsning, så man ikke havner i samme chipmangel som BMW.
I Bayern er mangel på mikrochips så stor, at man ikke kan færdigbygge 10.000 biler. Samme problem har også ramt Ford, hvor 60.000 nye biler bare står stille. Alt sammen på grund af manglen på mikrochips. Det skriver Ekstra Bladet.