Okay, helt ny er den ikke. I hvert fald ikke bogstavelig talt. Den forlod samlebåndet i april 1985.
Men på de 37 år, der er gået siden da, har bilen næsten ikke set asfalt. Faktisk er det bare blevet til sølle 260 kilometer, siden den todørs 3 Serie af E30-generationen forlod samlebåndet i Regensburg.
I sin tid forlod den fabrikken i farven zinnoberrot/Cinnoberrød. En klar nærmest orangerød farve. Men det er næsten også alt, vi kan fortælle om bilen. Ja, bortset fra at der mellem forhjulene ligger en 2,3-liters rækkesekser. BMW’s næstmindste i 80’erne.
Hvorfor det ikke er blevet til mere end 9,2 kilometer i snit om året, fremgår ikke af forhandlerens fortælling om bilen. Men et nøjere gik på billederne af den fortæller os, at den første ejer ikke har spildt tid på at gennemgå ekstraudstyrslisten.
Oplevelsen er helt analog. Dengang som nu. Lige bortset fra checkkontrol-panelet over bakspejlet står den på manuelle sideruder og en femtrins manuel gearkasse. Ingen ekstraudstyr såsom alufælge her, tak! Til gengæld er sæderne lavet af Recaro.
Beskeden vægt, knap så beskeden pris
Klistermærket, der informerer, om at bilen skal holdes under to tredjedele af de tilgængelige omdrejninger de første 2.500 kilometer, er endda stadig intakt. Af samme klistermærke kan det læses, at BMW fraråder fuld gas i samme periode. Det lille værktøjssæt i bagklappen er endda komplet med handsker… Altså bare så du ikke få beskidte fingre af at skrue på din 37 år gamle, 100 procent nye 3 Serie.
Til trods for sine bare 150 hestekræfter, er den røde E30 i stand til at ramme 100 km/t fra 0 km/t på 8,3 sekunder. Primært fordi vægten med bare 1.050 kilo er utroligt beskeden.
Det er prisen til gengæld ikke. Forhandleren vil have svimlende 119.900 euro for bilen. I dansk valuta er det lige knap 900.000 kr. Det kan du altså få meget BMW (og ekstraudstyr) for i dag. Ja, selv på danske plader.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen