Opvarmede ruder og infrarød varme i det hele taget skal få kommende elbiler fra Kia og Hyundai til at køre endnu længere på samme opladning.
En af elbilens helt store anker er rækkevidden. Her kan biltypen bare ikke hamle op med forbrændingsmotoren. I hvert fald ikke endnu.
Nu mener Hyundai og Kia dog at have fundet på noget, som skal give bare en smule mere rækkevidde i kommende elbiler.
I princippet er det varme ruder, der ved at trække strøm fra et 48-volt system. Til gengæld mener Hyundai/Kia, at det kan gøre alle ruder frost- og isfri på bare fem minutter ved temperaturer ned til 18 minusgrader.
Det skriver koncernen i en pressemeddelelse.
LÆS OGSÅ: Forening kræver højere afgift på diesel- og benzinbiler i Danmark
Det er, siger sydkoreanerne, fire gange hurtigere end et almindeligt klimaanlæg i en personbil kan klare samme opgave. Ovenikøbet bruger det nye system markant mindre strøm. 10 procent mindre for at være helt nøjagtig.
Systemet har også den fordel, at den indbyggede metalbelægning i ruderne kan holde varme ude på sommerdage.
Allerede sidste år præsenterede Hyundai/Kia-folkene en såkaldt ‘nanokølende film’, der blokerer for solstråler og sænker temperaturen i kabinen, når temperaturen udenfor overstiger 12 grader. Filmen er helt klar og altså ikke en form for rudetoning som vi kender det fra solfilm i dag.
Noget tredje er, at Hyundai/Kia har skævet en smule til Toyota og udviklet et system til strålevarme direkte fra rattet i den enkelte bil. Samme anordning kan også sidde i handskerummet, i midterkonsollen og i dørpaneler. På den måde går det hurtigere med at få varmet kabinen op.
Ifølge Hyundai er både den ene, anden og tredje varmeløsning klar til serieproduktion. I hvert fald set ud fra et teknisk perspektiv. Spørgsmålet er så, om det er kommercielt bæredygtigt.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!