Vejbaneassistenter har siden 7. juli 2024 været lovpligtigt i alle nye biler, som sælges inden for EU’s grænser, men det er falsk tryghed, viser ny undersøgelse.
Det skal ikke forveksles med en sikkerhedsfunktion!
Så klar i spyttet er en ny amerikanske undersøgelse fra det amerikanske Insurance Institute for Highway Safety, når det drejer sig om vejbaneassistenter i personbiler
Siden 7. juli 2024 har EU ellers forlangt, at alle nye biler, som sælges inden for unionens grænser, skal være udstyret med netop en vejbaneassistent.
Men det betyder ikke, at bilisterne bare kan læne sig tilbage og lade bilen tage styringen. Tværtimod er det udtryk for en slags falsk tryghed, hvis man blindt stoler på, at en vejbaneassistent kan ret meget.
LÆS OGSÅ: Drømte om Danmark – nu er bilmærke gået konkurs
– Alt, hvad vi har set, viser os, at delvist automatiseret kørsel er en komfortfunktion i lighed med elektrisk justerbar sæder eller sædevarme frem for en sikkerhedsteknologi, siger David Harkey, præsident hos IIHS.
Folkene bag undersøgelsen har set nærmere på to lidt ældre systemer. Nemlig i BMW-modeller af 2013–2017 og i Nissan-modeller af 2017–2019.
I BMW’ernes tilfælde blev der ikke fundet bevis for, at vejbaneassistenten reducerer antallet af ulykker, hvis/når systemet ikke kan holde bilen i vejbanen.
I de testede Nissan-modeller blev der ganske rigtigt noteret færre ulykker med vejbane-assistenten slået til. Men det samme er også tilfældet ved lave hastigheder, hvor systemet ikke virker, fordi der ligger en bil foran.
Derfor er det noget andet, som forhindrede de ulykker, der ellers kunne være opstået undervejs. Af samme grund opfordrer IIHS bilisterne til ikke at blindt at stole på den slags systemer.
I en bil, hvor det kun er vognbaneassistenten, der er slået til, er der ingen undskyldning for at fjerne opmærksomheden fra vejen.
– Bilister og lovgivere bør ikke forveksle systemet med en sikkerhedsfunktion, siger Jessica Cicchino, der er forskningschef hos IIHS.
Men der findes faktisk biler, hvori man helt lovligt må fjerne hænderne fra rattet og lade bilen ‘styre’ selv. Ford har i 15 europæiske lande – heriblandt i Danmark – fået godkendt det såkaldte Bluecruise. Systemet er ‘selvkørnede’ på niveau 2 ud af 5. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!