Vejdirektoratet kalder den nye type fartbump for meget sikkert. Men skulle en fejl alligevel betyde skader på biler, betaler Vejdirektoratet erstatning.
Siden det for nylig kom frem, at Vejdirektoratet vil bruge den sydfynske by Faaborg som destination for det første af en ny type vejbump i Danmark – det såkaldte actibump – har en lang række spørgsmål rejst sig. Blandt andet på de sociale medier.
Blandt Boosteds læsere er der særlig bekymring for, om den nye type fartbump, der åbner en faldlem på seks centimeter, hvis bilister kører for hurtigt, kan betyde skader på biler. Der er dog ikke grund til at være bekymret, mener afdelingsleder i Vejdirektoratet Maria Sande.
I en mail til Boosted skriver afdelingslederen, at der allerede er ganske gode erfaringer med det nye vejbump. Både fra Sverige og Norge.
– Skulle der så mod forventning alligevel ske et uheld, hvor det kan påvises, at en skade på et køretøj er forårsaget af fejl på et Actibump og ikke på grund af andre forhold, så vil der kunne rejses erstatningskrav til Vejdirektoratet, lyder det fra afdelingslederen.
Et meget sikkert bump
I det hele taget, understreger Maria Sande, har Vejdirektoratet undersøgt virkningen af det nye bump grundigt. Det første, som skal placeres på Svendborgvej i Faaborg, etableres i uge 38. Altså allerede i denne måned.
Men det betyder ikke, at vejbumpet tages i brug. Vejdirektoratet skal nemlig sikre sig, at det fungerer korrekt først. Også når det gælder udrykningskøretøjer, som ofte har mere fart på, end færdselsloven tillader.
– Begrundelsen fra vores nabolande er, at Actibump ikke er til mere gene for udrykningskøretøjer end normale bump, hvor man for eksempel skal bremse meget ned, skriver Maria Sande.
Der er ikke registreret ulykker
En undersøgelse foretaget af det svenske motorcykelforbund i 2017, viser desuden ifølge Vejdirektoratet, at man ikke har registeret én eneste ulykke på grund af faldlemmen i det såkaldte Actibump.
Skulle der alligevel ske skader på eksempelvis fælge på grund af en fejl i det nye bump, vil bilister altid kunne henvende sig til Vejdirektoratet, oplyser Maria Sande.
– Skulle det ske, at en trafikant kører over aktiveret bump med den lovlige hastighed på strækningen, så kan man altid ringe til Vejdirektoratet og indmelde hændelsen.
– Vi kræver ikke dokumentation om fejlen fra trafikanter. Samtidig er det sådan, at bumpet bliver løbende overvåget, og Vejdirektoratets driftsfolk får besked, hvis der skulle ske en fejl, og kan derefter sende teknikere ud.