Udviklingen peger igen i retningen af, at danske elbil-ejere skal deles om de samme ladestandere i det offentlige rum. Der skal mere fart på udrulingen, advarer De Danske Bilimportører.
Hvis det står til De Danske Bilimportøreres direktør Mads Rørvig, er det ikke længere nok med lokkemidler for at få danskerne over i elbiler. Bilisterne skal i højere grad tvinges til at køre elbil.
Men det kræver også, at netværket af offentlige landestandere i hele Danmark kan følge med antallet af elbiler. Og sådan ser det ikke ud lige foreløbig.
Det skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelse.
For selvom der er skudt flere offentlige ladepunkter op i Danmark, er det gået markant langsommere de seneste par måneder. Og det kan ende med at blive en seriøs hovedpine for folk i elbiler.
LÆS OGSÅ: Ny undersøgelse: Elbiler holder meget mere på værksted
– Opstillingen af ladestandere sker ikke lige så hurtigt, som den tidligere har gjort.
– Og det er et problem, fordi andelen af elbiler i bilparken kun bliver større. Elbilsalget kommer ikke til at sænke tempoet, så det må opstillingen af ladestandere heller ikke, siger Mads Rørvig.
Ved udgangen af marts måned var der 19.191 offentlige ladepunkter i Danmark. Og selvom det er en stigning på 73 procent i forhold til marts 2023, kan det stadig ikke følge med antallet af nye elbiler.
Antallet af elbiler i Danmark er i løbet af de sidste 12 måneder nemlig steget med hele 77 procent. Og det betyder, at flere elbiler må deles om det samme ladepunkt.
– Udviklingen går den forkerte vej, når flere elbiler skal deles om hvert ladepunkt. Efterspørgslen efter elbiler er stigende.
– Og den nye politiske aftale om nulemissionszoner kommer til at skubbe yderligere på udviklingen. Det stiller store krav til den tilgængelige ladeinfrastruktur, som skal udrulles hurtigere, end det nu er tilfældet, lyder det fra Mads Rørvig.
For at få antallet af ladestandere op i tempo har De Danske Bilimportører foreslået at give danske elbil-ejere laderet. Læs mere om det her.