Der er ingen tegn på, at verden forlader forbrændingsmotoren. Faktisk er det kun et mål i EU, siger BMW’s administrerende direktør.
BMW forlængede kontrakten med den nuværende administrerende direktør, Oliver Zipse, sidste år. Den 60-årige tysker kan nu sidde i sin stilling indtil 2026.
Men det betyder ikke, at han læner sig tilbage. Da BMW for nylig afholdt mærkets årskonference, kom der en klar besked fra direktøren til EU.
EU’s CO2-regler for bilindustrien virker simpelthen ikke, lød det fra Oliver Zipse. Noget andet er, at der ingen tegn er på, at verden er klar til at opgive forbrændingsmotoren.
Det skriver Reuters.
Faktisk er det, siger BMW, kun EU, der har sat en endelig slutdato for forbrændingsmotoren og et mål om gradvist at udfase teknologien.
– Intet tyder på, at verden giver afkald på biler med forbrændingsmotor, sagde Zipse tilbage i august med henvisning til markederne uden for EU.
Siden har et land som Etiopien dog valgt at forbyde importen af biler med forbrændingsmotor. Det har dog intet med klimaet at gøre. Læs mere om det her.
Flere andre i bilindustrien deler også BMW’s synspunkt. Eksempelvis har chefen for Mahle, der er en af Tysklands største underleverandører i samme industri, krævet, at EU trækker et planlagt forbud mod netop forbrændingsmotoren tilbage.
– Vi er nødt til at ophæve det fuldstændige forbud mod biler med forbrændingsmotorer, som EU har besluttet, siger administrerende direktør Arnd Franz i et interview til Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Også hos Toyota vil man ikke være med til at underlægge sig politiske regler. Sidste år sagde det japanske mærkes tidligere direktør og nuværende bestyrelsesformand, Akio Toyoda, at bilister – ikke love og regler – skal bestemme, hvad biler kører på.
Det betyder dog ikke, at Toyota ser bort fra elbilen. Eller ignorerer måder at nedbringe bilmærkets CO2-aftryk på.
Senest har Toyota meldt ud, at man forsøger sig med en ny type CO2-filter direkte på biler med forbrændingsmotor. Læs mere om det her.