Annonce:

Verdens dyreste Ferrari lyder desværre super kedelig

Ferrari F80 er uden tvivl et monster på et hvilket som helst stykke asfalt. Men lyden af den 3-liters V6-motor er desværre virkelig kedelig.

Ferrari har netop præsenteret mærkets nyeste hyperbil F80 for offentligheden. Desværre lader lyden meget tilbage at ønske. Især for en Ferrari.

Ferrari F80-lyden kommer fra en V6-motor. Noget der adskiller sig markant fra de tidligere topmodeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Modsat de foregående hyperbiler, der var udstyret med V12-motorer, har Ferrari nu valgt en twin-turbo V6, som er baseret på Maranello-folkenes fra Le Mans-racer. Motoren leverer mere end 1.000 hestekræfter, fordi den får hjælp af hele tre elmotorer.

Under en offentlig fremvisning på Imola-banen i Italien fik publikum mulighed for at både at se og høre F80 i aktion.

På YouTube-kanalen NM2255 kunne man se optagelser af bilen, der både lavede flybys og drift på banen. Det gav samtidig en god mulighed for at høre, hvordan V6-motoren lyder under belastning. Desværre er lyden der næsten ikke. Og som flere bemærker i kommentarsporet er lyden næsten væk.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Lyden fra F80 minder meget om den, der kendes fra den mindre 296 GTB-model. En bil der i sig selv ikke siger meget.

Men i F80 virker motorlyden endnu mere dæmpet, og der er kun svage spor af den høje omdrejningslyd, som Ferrari er kendt for. Især i det første flyby-klip virker det næsten, som om bilen kører på ren eldrift, hvilket forstærker indtrykket af en noget flad oplevelse.

LÆS OGSÅ: Kæmpe bil-leverandør vil fyre 950 ansatte omgående

Selvom lyd ikke nødvendigvis er den vigtigste egenskab for en bil som F80, spiller det stadig en rolle for helhedsindtrykket.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Den dæmpede lyd kan for mange virke som en skuffelse, især i betragtning af de tidligere Ferrari-modeller, der havde den ikoniske V12-motor og var kendt for deres højlydte, intense motorbrøl.

Alligevel er Ferraris valg af V6-motor ikke helt uventet. Både mærkets Formel 1- og Le Mans-racerbiler hersker hybridmotorer med V6-layout.

Så det er logisk, og – vil nogen mene – på tide at Ferrari overfører teknologien til topmodellen blandt gadebilerne. Heldigvis har Ferrari ikke glemt den store V12-motor. Heller ikke selvom den på grund af stadigt strengere EU-krav er alvorligt afdæmpet i den nye 12Cilindri.

Annonce:

Den nye F80 er ikke den eneste skuffelse over de seneste år. Altså når det kommer til lyden. AMG har også givet afkald på det ikoniske V8-brøl i C63 AMG. Hør selv her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Læs mere efter annoncen:
Responsiv Iframe
Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også