For at fejre udgivelsen af Gran Turismo Sport i Europa den 18. oktober og markere, at Nissan i 20 år har været involveret i Gran Turismo-spillet, er denne unikke projektbil blevet gennemgående modificeret, så den kan køres udelukkende via en PlayStation DualShock 4-controller.
Nogle få millimeter bevægelse af knappen eller joysticket er alt, hvad der skal til for at slippe GT-R-modellens voldsomme kræfter løs. Den fjernbetjente bil har en tophastighed på 315 km/t, som for projektbilens vedkommende ikke er begrænset, fordi der ikke sidder nogen bag rattet.
GT-R /C blev sat på prøve af NISMO-racerkøreren Jann Mardenborough på Silverstones berømte National Circuit. Jann styrede GT-R /C fra cockpittet i en helikopter af typen Robinson R44 Raven II, som havde fået særlig tilladelse til at flyve i lav højde.
Mardenborough er en af de mest succesfulde vindere fra GT Academy, som er Nissans revolutionerende program til talentsøgning og udvikling af racerkørere. Jann blev tilbudt at blive den første til at styre GT-R /C på baggrund af hans unikke talent både i Gran Turismo-spillet og i ægte motorsport.
GT-R /C blev udviklet i Storbritannien af JLB Design Ltd. med udgangspunkt i en standardversion af R35 med V6-motor og en ydelse på 542 hk fra 2011 – samme år som Jann Mardenborough vandt GT Academy.
På Mardenboroughs hurtigste omgang (1:17:47) kørte GT-R /C med en gennemsnitshastighed på 122 km/t, og den højeste hastighed var 211 km/t – gennemsnitshastigheden i reelle motorløb på den 2,6 km lange bane er ca. 134 km/t.
GT-R /C er udstyret med fire robotter, der betjener styretøj, gearkasse, bremser og speeder. Seks computere i bagagerummet opdaterer styreenhederne op til 100 gange i sekundet. Styretøjets position måles i forholdet 1:65.000.
Standardudgaven af PS4 DualShock 4-controlleren er forbundet med en mikrocomputer, som fortolker signalerne fra joysticket og knappen og videresender dem til systemerne i GT-R /C. Den trådløse funktion har en rækkevidde på 1 km.
For at hjælpe Mardenborough med at vurdere bilens hastighed gennem svingene er der blevet installeret en Racelogic VBOX Motorsport-sensor, som viser hastighedsdataene på et LCD-display i helikopterens cockpit.
GT-R /C er desuden udstyret med to uafhængige sikkerhedssystemer, der fungerer med forskellige radiofrekvenser, så to ekstra operatører kan aktivere fuld ABS-opbremsning og standse motoren, hvis den primære operatør mister kontrollen over bilen.
Jann Mardenborough udtalte følgende: “Det her var en fantastisk mulighed – noget helt unikt. GT-R /C har sammenført mine to universer – det virtuelle gamingunivers og den virkelige motorsports univers – på en måde, som jeg aldrig havde troet mulig. Bilens respons på betjeningen via DualShock 4-controlleren var langt mere medrivende, end jeg havde forestillet mig. JLB Design har gjort et fantastisk stykke arbejde med at få alting til at reagere virkelig godt på controlleren.
”Styring, acceleration og opbremsning var konfigureret på intelligent vis, så funktionerne kunne anvendes på en kontrolleret måde. På den måde kunne jeg få en god følelse af bilen gennem svingene og holde den på ret kurs på de hurtige strækninger. Det var en uforglemmelig oplevelse at styre en GT-R i fuld størrelse med 210 km/h på Silverstone, mens vi fulgte efter i en helikopter. Det kalder jeg innovation that excites!”
Se videoen her:
Tekst: Nissan