Der blev bygget to prototyper, før stelnummer 100.003 blev den første Barracuda Hemi på Plymouths samlebånd.
Tilbage i 1970 sendte Plymouth den første Barracuda-model med 7-liters HEMI-V8’er på markedet. Og lige præcis den bil – altså den allerførste med den motor – findes faktisk stadig.
Og nu kan den blive din. Bilen, der har stelnummer 100.003 er i øjeblikket til salg i Indiana, USA. Men du skal virkelig slå sparegrisen i stykker. For den nuværende ejer vil have 2,2 millioner dollars svarende til 15,4 millioner danske kroner for at slippe nøglerne.
LÆS OGSÅ: Veganere kræver navn ændret: Rundkørsel hedder noget “stødende”
Den i dag hvide coupé var den bare tredje Barracuda, som Plymouth byggede på E-Body-platformen. De to første var dog kun prototyper som aldrig forlod fabrikken. Hemi-modellen var desuden den tredje i modelprogrammet, der også rummede en billigere bil med mindre motor og en mere luksuriøs Barracuda Gran Coupe.
Den 7-liters HEMI-blok var oprindelig tiltænkt et liv på de amerikanske racerbaner. Men Plymouth fik den tæmmet til gadebrug. Dengang sagde mærket – som i øvrigt lukkede helt ned i 2001 – at HEMI-modellen havde 425 hestekræfte og 700 Nm. Det viste sig siden at være noget af en underdrivelse.
Ville slet ikke sælge
I sin tid Plymouth ikke meget for at sælge det første produktionsklare eksemplar af Hemi Cuda. Længe stod den på fabrikken i Michigan, hvor de ansatte skilte bilen ad og samlede den igen utallige gange. Men til sidst gav mærket efter og solgte bil videre.
Cudaens nuværende ejer, der hævder at have haft nøglerne i 40 år, har oprettet en hel hjemmeside udelukkende dedikeret til bilen og dens historie. Det er dog ikke, fordi den 7-liters V8’er har haft meget at tage sig til. Faktisk har den bare kørt 28.500 kilometer på de sidste 53 år.