Den har næsten kørt Jorden rundt fem gange. Men den snart 40 år gamle BMW E30 M3 er efter sigende i fremragende stand.
Hvor meget vil du give for en 36 år gammel BMW med 177.000 kilometer på tælleren?
Hvis svaret er ‘gerne op til 180.000 dollars’, der svarer til 1,2 millioner kroner, er du måske den næste ejer af denne E30 M3. Okay, det er selvfølgelig ikke hvilken som helst M3.
For selvom BMW byggede næsten 18.000 eksemplarer af den første M3, fik kun 500 af dem tilnavnet Evolution II.
En eftertragtet bil dengang i slut-80’erne, men en om muligt endnu mere eftertragtet bil i dag. BMW byggede ikke flere, fordi det ganske enkelt ikke var nødvendigt.
LÆS OGSÅ: Vil genoplive legendarisk Mercedes – nu er der nyt
Homologeringsreglerne i det tyske standardvognsmesterskab (DTM) krævede dengang 500 gadebiler som en del af adgangsbilletten til racerbanerne. Så mærket fra München byggede 500.
Alt sammen for at kunne jagte Mercedes’ tilsvarende 190-model rundt i noget af det mest spektakulære racerløb, verden endnu har set.
Men tilbage til BMW’en. Den blev oprindeligt bygget til en franskmand som bil nummer 463 ud af de 500 eksemplarer. Her holdt BMW’en til, før den i 2014 kom til USA og nu befinder sig i Californien.
Den 2,3-liters firecylindrede S14-motor yder 218 hestekræfter, mens de 245 newtonmeter er til rådighed ved 6.750 omdrejninger i minuttet. Med andre ord lever den gamle Bimmer bedst ved og med et stramt gaskabel.
Kigger man på det tyske bilmekka Mobile.de, er der langt mellem de øvrige EVO II-modeller. De er der, men de er få.
Med en hurtig søgning fandt vi et eksemplar i Nogaro-sølv. Og det faktisk til en endnu vildere pris. Nemlig 220.000 euro. Med andre ord, der er ingen vej uden om – den måske mest berømte BMW nogensinde er en dyr sag… også i dag!
Læs flere nyheder fra og om BMW lige her!