Lige på nær Bugattis egne testbiler har vi ikke kunnet finde andre Veyron-modeller med lige så højt kilometertal som bilen her, der holder i Holland.
Det lyder måske ikke af meget. Men i Bugatti-termer er det vanvittige distancer, vi her taler om.
I hvert fald er det ikke lykkedes Boosted-redaktionen at finde en Bugatti Veyron, der har kørt længere end dette hvide eksemplar fra 2009.
Ifølge annoncen står bilen lige nu hos Bugatti Rotterdam, og det med et prisskilt på 2,2 millioner euro svarende til 16,4 millioner kroner.
Og ja, det er mange penge. Men når bilen alligevel ikke koster mere end det, skal forklaringen formentlig findes i kilometertallet.
Bilen, der kom til Holland i løbet af 2024, kan man faktisk stadig rulle en god del kilometer på, hvis økonomien er til det.
Den er godt brugt – altså i Bugatti-termer
For selvom bilen har et til salg-skilt i forruden, fungerer den 8-liters W16’ener med de fire dobbelte turboer stadig som leje. Og det er ikke små penge, udlejeren tager sig betalt med.
En time med ubegrænset kilometer koster eksempelvis 2.000 euro svarende til lige knap 15.000 kroner. Hertil skal du lægge 500 euro til forsikring. Det bliver dobbelt så dyrt, hvis bilen skal udenlands.
En dag med ubegrænset antal kilometer koster 20.000 euro, og skal du have bilen over en weekend, løber fornøjelsen op i 30.000 euro. Men så skal du også aflevere bilen igen søndag kl. 18 – altså senest.
Og så er der lige et depositum at tage hensyn til. Almindelig leje på timebasis kræver et depositum på 10.000 euro. 24 timer i den vilde bil med de 1.001 hestekræfter løber op i 25.000 euro. Altså bare i depositum.
Men du kan jo egentlig også bare købe bilen nu og her. Men så skal du altså leve med, at bilen allerede har kørt 34.000 kilometer.
Det er måske peanuts for snart sagt alle andre biler. Men lige i Bugattis tilfælde er det en enormt lang distance. Måske fordi et skift af alle bilens væsker koster svimlende 20.000 euro.
Og så er der dækkene. Fordi de skal holde til så svimlende hastigheder (den almindelige Veyron har en tophastighed på 408 km/t, red.) anbefaler Bugatti, at du får skiftet gummiet med jævne mellemrum.
Det mellemrum er hvert andet år uanset kilometerne i den tid. Pris 35.000 euro eller 261.000 kroner. Og så er der fælgene. Dem vil fabrikken i Moselheim gerne skifte for hver 16.000 kilometer. Det koster ‚kun‛ 46.000 euro.
De forskellige lejemuligheder | Pris i euro |
---|---|
Pris per time, ubegrænset kilometertal | €2.000 |
Pris per dag (10:00 til 18:00) Inklusiv 250 kilometer gratis | €10.000 |
Pris per dag (10:00 til 0:00) Inklusiv 250 kilometer gratis | €15.000 |
Pris per dag (24 timer) Ubegrænset kilometertal | €20.000 |
Pris per weekend Ubegrænset kilometertal, fra fredag 10:00 til søndag 18:00 | €30.000 |
Depositum Kræves kun ved selvstændig kørsel | €10.000 |
Depositum 24 timer eller længere Kun påkrævet ved selvstændig kørsel | €25.000 |
Tillæg pr. kilometer Kun hvis kontrakten overskrides | €20,- |
Forsikring fra 25 år (pr. dag) | €500,- |
Forsikring fra 25 år + EU-dækning i udlandet (pr. dag) | €1.000,00 |
Læs flere artikler efter annoncerne: