Verdens sidste fabriksnye Saab blev godt nok købt af en dansker. Men nu er endnu en dukket op. På 36 år har bilen kørt 125 kilometer.
Verdens sidste fabriksnye Saab har tilbagelagt blot 125 kilometer på 36 år. Bilen, en Saab 900 Turbo Cabriolet, fandt aldrig nogen ejer, da den kom til USA i slutningen af 1980’erne.
Og selvom den for nylig igen blev sendt på auktion, beholder den nuværende ejer bilen. Det trods en række høje bud.
Bilen blev bygget Saabs fabrik i Nystad, Finland. Det var i i 1988 som en del af den særlige Springtime in Sweden Edition. Der blev kun bygget yderliger 287 biler.
En af bilerne blev sendt til en Saab-forhandler i Connecticut. Trods dens eksklusivitet og begrænsede produktion, fandt bilen aldrig en køber. Den forblev en del af forhandlerens udstilling, hvor den stod i årtier.
I sidste uge var bilen til salg på auktionssiden Bring a Trailer. Budrunden nåede næsten 60.000 dollar svarende til cirka 423.000 kroner.
LÆS OGSÅ: Dansk bilforhandler svindlet til millionunderskud
Ejeren valgte dog at afvise det sidste bud, da det blev vurderet som for lavt for en så sjælden bil. Kommentarer på auktionssiden antyder, at den tre-trins automatgearkasse muligvis kan have afskrækket nogle købere.
Saab 900 Cabriolet, især første generation, betragtes som en af de mest ikoniske modeller fra det nu døde bilmærke. Bilen kom på markedet for 41 år siden.
Det sket kort efter at den blev vist frem for offentligeheden på Frankfurt Motor Show det samme år. Selvom Saab 900 umiddelbart blev mødt af kritik, lykkedes det Saab at skabe et hit. Især i USA, hvor de firesæder og den ‘sporty karakter’ passede ind blandt datidens yuppier.
Produktionen foregik i Finland. Det samme var tilfældet for en række andre, særprægede modeller fra mærket. I alt blev der bygget 48.880 Saab 900 Cabriolet-modeller af første generation fra 1986 til 1993, hvoraf mange fortsat er eftertragtede blandt samlere og entusiaster.
Trods dens potentiale som samlerobjekt, må den usolgte Saab dog vente på en ejer. Indtil da forbliver den en uhyre sjælden fabriksny tidskapsel.
Apropos den sidste ‘rigtige’ fabriksnye Saab og linket til Danmark. Den er god nok. Bilen, en 9-3 Turbo fra 2014, blev i 2019 solgt fra bilmærkets gamle fabrik i Trollhättan. Læs mere om det her.