Verdens sidste fabriksnye Saab blev godt nok kรธbt af en dansker. Men nu er endnu en dukket op. Pรฅ 36 รฅr har bilen kรธrt 125 kilometer.
Verdens sidste fabriksnye Saab har tilbagelagt blot 125 kilometer pรฅ 36 รฅr. Bilen, en Saab 900 Turbo Cabriolet, fandt aldrig nogen ejer, da den kom til USA i slutningen af 1980โerne.
Og selvom den for nylig igen blev sendt pรฅ auktion, beholder den nuvรฆrende ejer bilen. Det trods en rรฆkke hรธje bud.
Bilen blev bygget Saabs fabrik i Nystad, Finland. Det var i i 1988 som en del af den sรฆrlige Springtime in Sweden Edition. Der blev kun bygget yderliger 287 biler.
En af bilerne blev sendt til en Saab-forhandler i Connecticut. Trods dens eksklusivitet og begrรฆnsede produktion, fandt bilen aldrig en kรธber. Den forblev en del af forhandlerens udstilling, hvor den stod i รฅrtier.
I sidste uge var bilen til salg pรฅ auktionssiden Bring a Trailer. Budrunden nรฅede nรฆsten 60.000 dollar svarende til cirka 423.000 kroner.
LรS OGSร : Dansk bilforhandler svindlet til millionunderskud
Ejeren valgte dog at afvise det sidste bud, da det blev vurderet som for lavt for en sรฅ sjรฆlden bil. Kommentarer pรฅ auktionssiden antyder, at den tre-trins automatgearkasse muligvis kan have afskrรฆkket nogle kรธbere.
Saab 900 Cabriolet, isรฆr fรธrste generation, betragtes som en af de mest ikoniske modeller fra det nu dรธde bilmรฆrke. Bilen kom pรฅ markedet for 41 รฅr siden.
Det sket kort efter at den blev vist frem for offentligeheden pรฅ Frankfurt Motor Show det samme รฅr. Selvom Saab 900 umiddelbart blev mรธdt af kritik, lykkedes det Saab at skabe et hit. Isรฆr i USA, hvor de firesรฆder og den โsporty karakterโ passede ind blandt datidens yuppier.
Produktionen foregik i Finland. Det samme var tilfรฆldet for en rรฆkke andre, sรฆrprรฆgede modeller fra mรฆrket. I alt blev der bygget 48.880 Saab 900 Cabriolet-modeller af fรธrste generation fra 1986 til 1993, hvoraf mange fortsat er eftertragtede blandt samlere og entusiaster.
Trods dens potentiale som samlerobjekt, mรฅ den usolgte Saab dog vente pรฅ en ejer. Indtil da forbliver den en uhyre sjรฆlden fabriksny tidskapsel.
Apropos den sidste โrigtigeโ fabriksnye Saab og linket til Danmark. Den er god nok. Bilen, en 9-3 Turbo fra 2014, blev i 2019 solgt fra bilmรฆrkets gamle fabrik i Trollhรคttan. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: