Super Trofeo Jota er den sidste Lamborghini nogensinde med en V10-motor. I hvert fald når man taler om gadebiler.
Super Trofeo Jota er ikke bare den sidste Lamborghini Huracan-model nogensinde. Det er den sidste gadebil med en V10-motor fra fabrikken i Sant’Agata.
Det skriver bilmærket i en pressemeddelelse.
Afløseren får efter alt at dømme en V8-motor fra Audi, den samme som Lamborghini allerede bruger i SUV’en Urus.
Men tilbage til Super Trofeo Jota, for vi bliver ved med tallene. Bilen skal kun bygges i 10 eksemplarer, der alle sammen skal findes blandt de absolut sidste Huracan-modeller, der nogensinde forlader Lamborghinis fabrik.
LÆS OGSÅ: Flere bilforhandlere havner på skamfuld dansk liste
Til gengæld leverer de 10 cylindre hele 640 hestekræfter og 850 Nm helt uden turbotryk. Det hele går, som det altid har gjort i Huracan, gennem et syvtrins dobbeltkoblingsgear.
Det er dog ikke alle Huracan-modeller, der trækker på baghjulene, men det gør STJ’eren. Selv siger mærket, at bilen er 1 sekund hurtigere end den i forvejen brutale STO – som i øvrigt står for Super Trofeo Omologata – rundt på Nardo Ring, som Fiat fik grundlagt i 1975.
Prisen er der ikke noget ude om. Men den er i og for sig også ligegyldig. For det er allerede et år siden, at Lamborghini meldte alle de tilbageværende V10-modeller totalt udsolgt.
Faktisk går det så godt, at Lamborghini kan melde alt udsolgt på flere punkter. Ordrebøgerne er simpelthen så bugnende fulde, at de ikke tager nye bestillinger ind i meget lang tid. Læs mere om det her.
PS: I løbet af de første tre måneder af 2024 har kun én enkelt ny Lamborghini fået danske nummerplader på.
Sidste år fik hele 13 nye Lamborghiner danske nummerplader. Men det skal sammenlignes med en samlet produktion, der kun lige sniger sig over 10.000 biler om året.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!