Målt i antallet af biler er der stadig ikke noget større mærke end Toyota, der holder fast i en skepsis over for elbiler.
Toyotas skepsis overfor elbiler ser ud til at virke. Japanerne kunne i december fortælle, at man måneden forinden havde solgt 322.463 hybridbiler på verdensplan alene.
Dermed havde japanerne allerede ved indgangen til december 2023 solgt 3,1 millioner hybridbiler. 30 procent flere end året før.
Det skriver Yahoo Finance.
LÆS OGSÅ: Her er alle de nye regler som rammer bilisterne i 2024
Toyotas åbenlyse kritik af elbiler betyder dog ikke, at mærket ikke også gør noget ved elbilerne. De har dog kun én skandaleombrust model på programmet.
Og alligevel lykkedes det Toyota at sælge omkring 95.000 elbiler sidste år. Bevares, det er kun godt én procent af Toyotas samlede nybilsalg i løbet af 365 dage.
På den anden side har Toyota sagt, at man vil investere op mod 28 milliarder dollar i elbiler frem mod 2030. Og at et superbatteri er lige om hjørnet. Det har Toyota dog sagt i flere år nu, uden der egentlig er sket noget.
Alligevel tyder meget på, at Toyota har fat i den lange ende. I hvert fald begynder flere af de øvrige bilmærker at orientere sig i samme retning.
Senest har Fords øverste direktør sagt, at Ford Blue, der er mærkets afdeling for forbrændingsmotorer, også de kommende år vil være en voksende og stærk forretning.
Ford har i øvrigt trukket planer om massive investeringer i batterifabrikker tilbage. Ligesom produktionsmål for den elektriske pickup F150 Lightning er skåret ned til det halve.
Som en af de sidste nyheder fra bilindustrien i 2023 kom det i øvrigt frem, at endnu et bilmærke lægger elbilsplaner på is. I hvert fald indtil videre. Læs mere om det her.