Sturup Raceway har mange skarpe sving og er ikke en højhastighedsbane. I vores øjne det perfekte sted at lege med en Supra. Og lege, det kan du! Bilen har en – i manges øjne – perfekt vægtfordeling på 50/50, og tyngepunktet er lavere end selv den lille GT86. Det bliver køremæssigt ikke meget lettere at lege med.
Men hvad med motoren? Jo, selvfølgelig er 340 hk og 500 Nm sjovere end 258 hk og 400 Nm, det siger sig selv. Men overraskende nok tænker du ikke ret meget over det, når det går løs på banen. Der er fint med power, og sammen med den ottetrins gearkasse er Supra 2,0 en sindssygt sjov bil.
0-100 km/t hedder 5,2 sekunder i Supra 2,0 – i Supra 3,0 hedder tallet 4,3. Så heller ikke her er der den store forskel. Men forskel er der til gengæld på bilen vægt, for i Supra 2,0 er der 100 kg mindre vægt at slæbe på, og det kan mærkes på banen. Især på en snæver bane som Sturup, hvor vi vil vove den påstand, at 2,0 vil kunne hænge ret godt på storebror 3,0.
Herover kan du se to små videoklip fra dagen på Sturup. Og her kan du høre, hvad det største problem med Supra 2,0 er. Lyden er ikke, hvad du normalt vil forvente i en Supra. Og om du kan vænne dig til lyden af fire cylindre frem for seks, er jo op til dig.
Bilens meget fine vægtfordeling er blandt andet opnået ved at rykke den lidt mindre motor længere tilbage i bilen. Her kan du se, hvor langt der faktisk er fra bilens snude og til motorens begyndelse.
Toyota GR Supra 2,0 starter ved 789.990 kr., hvilket er knap en kvart million mindre end storebror 3,0. Og det er trods alt også en slags penge. Dog skal du op med 839.990 kr. for en Sport-udgave, hvilket vi klart vil anbefale.
Så er den nye GR Supra 2,0 værdig til at bære det legendariske Supra-navn? Ja, uden tvivl. Men du skal lige vænne dig til lyden, der ikke helt kan hamle op med de rumlende toner fra seks cylindre.
Læs meget mere om den nye baby-Supra HER!