Hvordan tegner man en salgssucces på fire hjul? Sætter sig i et fly i to timer.
Hvem designede BMW’er i 90’erne? Det gjorde Chris Bangel, og hans streger er der sagt meget om. Også mindre pæne ting.
Men én model rørte han ikke ved. I hvert fald ikke i første omgang. I stedet sad designeren Frank Stephenson med opgaven – og det tog ham bare en flyvetur på to timer at slå stregerne til det, der i 1999 skulle blive den første X5.
En bil som BMW her 21 år senere har solgt millionvis af. Og det kan de faktisk takke et vist tidspres for.
LÆS OGSÅ: Skræmmende statistik – Flere døde i trafikken i 2019
I videoen herunder får man i hvert fald det indtryk, at den store Bimmer egentlig skulle have haft et meget mere ‘komplicerede’ designudtryk. Men det skete ikke, og nok netop derfor blev X5’eren til den succes, den er i dag.
Frank Stephenson er i øvrigt den samme mand, som oprindelig ville have delt den i forvejen vilde hækvinge, ‘hvalhalen’, på Ford Escort RS Cosworth i tre.
Kan I se det for jer? Nej? Helle ikke os.